Femei în artă – Jenny Holzer sau când textul scris devine artă
Jenny Holzer, artistă neo-conceptuală americană, și-a prezentat ideile și argumentele, mai mult de patru deccenii, în spații publice și în expoziții internaționale, inclusiv în locuri precum Times Square, Bienala de la Veneția, muzeele Guggenheim din Bilbao și New York și Luvru din Abu Dhabi.
Ea lucrează cu scrisul, iar dimensiunea publică este parte integrantă a creației. Lucrările ei sunt axate pe transmiterea de cuvinte și idei în spații publice și includ instalații de mari dimensiuni, panouri publicitare, proiecții pe clădiri și alte structuri.
Dacă în anii 1970 realiza afișe stradale în New York, orașul în care trăiește și lucrează, mai recent a realizat proiecții pe monumente de arhitectură și în natură. Activvistă, practica ei a înfruntat ignoranța și violența.
„Truisms” și alte momente de referință
Jenny Holzer (n. 1950, Ohio) a început seria „Truisms” în 1977 ca o prelucrare a unei liste de lecturi de la Whitney Independent Study Program din New York, unde era studentă. Truismele, care încep cu „Un pic de cunoaștere duce departe” și se încheie cu „Cele mai vechi temeri sunt cele mai rele”, exprimă un spectru larg de prejudecăți și convingeri.
Dacă un punct de vedere coerent reiese din provocări, acesta este că adevărul e relativ și că fiecare spectator trebuie să devină participant în determinarea a ceea ce este legitim și a ceea ce nu este.
În 1982, sponsorizată de New York Public Art Fund, a avut o prezentare pe marele panou electric Spectacolor din Times Square. Odată cu instalația „Under a Rock” din 1986, ea a început să folosească mijloace mai extinse pentru a-și disemina textele.
Lucrările ei au fost expuse în importante muzee ale lumii, în bienale precum Documenta, Whitney, Singapore și Guangju, iar în prezent o expoziție cu tablouri, lucrări pe hârtie și selecții din seriile sale emblematice „Truisms” și „Inflammatory Essays” reimaginează instalația de referință a lui Jenny Holzer din 1989 de la Guggenheim.
Jenny Holzer a primit în 1990 Leul de Aur la Bienala de la Veneția, în 1996, premiul Crystal al Forumului Economic Mondial, în 2016, însemnele de Ofițer al Ordinului Artelor și Literelor din partea guvernului francez, iar în 2017, Medalia Internațională a Artelor oferită de Departamentul de Stat al SUA.