Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Femei în artă – Mary Cassatt, singura artistă americană asociată impresioniștilor francezi
mary cassatt

Femei în artă – Mary Cassatt, singura artistă americană asociată impresioniștilor francezi

Cunoscută pentru reprezentările sugestive ale femeilor și copiilor, Mary Cassatt a fost unul dintre puținii artiști americani activi în avangarda franceză din secolul al XIX-lea. Născută într-o familie importantă din Pittsburgh, a călătorit mult prin Europa împreună cu părinții și frații ei. În Hexagon, s-a împrietenit mai întâi cu Edgar Degas și, mai târziu, a expus alături de impresioniști.

Mary Stevenson Cassatt (1844 – 1926), născută în Allegheny City (în prezent parte a orașului Pittsburgh), și-a petrecut primii ani de viață alături de familie în Franța și Germania. Între 1860 și 1862, a studiat la Academia de Arte Frumoase din Pennsylvania. Și-a convins părinții să o lase să studieze la Paris, unde a luat lecții particulare de la Jean-Léon Gérôme, important pictor academic, a copiat lucrări ale vechilor maeștri și a făcut schițe. A locuit la Courance și Écouen și a studiat cu Édouard Frère și Paul Soyer. În 1868, tabloul „The Mandolin Player” al lui Cassatt, aflat acum în colecție privată, a fost acceptat la Salonul de la Paris, fiind prima dată când lucrările ei au fost prezentate acolo. După trei ani și jumătate petrecuți în Franța, războiul franco-prusac a întrerupt studiile lui Cassatt și ea s-a întors în Philadelphia la sfârșitul verii anului 1870.

lucrare de mary cassatt, muzeul luvru

Lucrare de Mary Cassatt aflată la Muzeul Luvru

Cassat, inclusă de Degas în grupul impresioniștilor

Cassatt a revenit în Europa în 1871. A petrecut opt luni în Parma (Italia), în 1872, studiind picturile lui Correggio și Parmigianino și lucrând cu sfatul lui Carlo Raimondi, șeful departamentului de gravură de la Academia din Parma. În 1873, a vizitat Spania, Belgia și Olanda pentru a studia și a copia operele lui Velázquez, Rubens și Hals.

În iunie 1874, Cassatt s-a stabilit la Paris, unde a început să expună în mod regulat în Saloane și unde părinții și sora ei, Lydia, i s-au alăturat în 1877. În același an, Edgar Degas a invitat-o să se alăture grupului de artiști independenți cunoscut mai târziu sub numele de impresioniști.

Singura americancă asociată oficial grupului, Cassatt a expus la patru dintre cele opt expoziții ale impresioniștilor, în 1879, 1880, 1881 și 1886. Sub influența lor, Cassatt și-a revizuit tehnica, compoziția și utilizarea culorilor și a luminii, manifestându-și admirația pentru operele avangardei franceze, în special pentru Degas și Manet.

Edgar Degas, principalul ei mentor, i-a criticat lucrările, i-a oferit sfaturi privind tehnica și a încurajat experimentele ei în domeniul gravurii. La fel ca Degas, a fost interesată în principal de compozițiile cu figuri. La sfârșitul anilor 1870 și începutul anilor 1880, subiectele lucrărilor sale au fost membrii familiei – în special, sora ei Lydia -, teatrul și opera. Mai târziu s-a specializat pe tema mamei și a copilului, pe care a tratat-o cu căldură și naturalețe în picturi, pasteluri și gravuri.

the caress, 1902, mary casssatt

The Caress, 1902, Mary Casssatt

Cassat și colecționarii de artă

Rolul de consilier al lui Cassatt pentru colecționarii de artă a adus beneficii multor colecții publice și private din Statele Unite. Încă de la începuturile sale la Paris, ea a încurajat colecționarea vechilor maeștri și a avangardei franceze. În 1901, ea i-a însoțit pe soții Henry Osborne Havemeyer și Louisine Elder într-o călătorie de colecționare în Italia și Spania. Cassatt o cunoscuse pe doamna Havemeyer înainte de căsătoria acesteia.

În 1873, ea o încurajase pe Louisine Elder, pe atunci în vârstă de 17 ani, să cumpere un pastel de Degas, iar cele două femei au devenit prietene apropiate. Cassatt a contribuit în cele din urmă la formarea colecției Havemeyer, cea mai mare parte a acesteia aflându-se în prezent la Metropolitan Museum.

Slăbirea vederii a redus drastic activitatea lui Cassatt după 1900. A renunțat la gravură în 1901, iar în 1904 a încetat să mai picteze. Și-a petrecut cea mai mare parte a anilor de război în Grasse și a murit în 1926 la casa ei de la țară, Château de Beaufresne, în Le Mesnil-Théribus (Franța).

Mary Cassatt a fost una dintre puținele femei americane care au devenit artiste profesioniste în secolul al XIX-lea, când majoritatea femeilor, în special cele bogate, nu au căutat să aibă o carieră.

young lady in a loge gazing to the right, 1878 1879, mary cassatt

Young Lady in a Loge Gazing to the Right, 1878-1879, Mary Cassatt

Cel mai scump tablou Mary Cassatt vândut la licitație este „Young Lady in a Loge Gazing to the Right” (1878 – 1879), pastel, guașă, acuarelă și cărbune cu vopsea metalică pe hârtie. El a fost cumpărat anul trecut, la Christie’s, de PolaMuseum of Art din Hake (Japonia), pentru suma de 7,5 milioane de dolari.

Fotografie principală: Mary Cassatt, în 1914 (c) Arhiva American Art, Smithsonian Institution