Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Femei în artă – Sturtevant, artista care pune sub semnul întrebării ierarhia de gen, originalitatea și structurile culturii
sturtevant, moma

Femei în artă – Sturtevant, artista care pune sub semnul întrebării ierarhia de gen, originalitatea și structurile culturii

Elaine Sturtevant, artistă care a copiat, reprodus și reconstruit lucrări ale unor colegi de breaslă bărbați, începând cu „Flowers” a lui Andy Warhol în 1965, pune sub semnul întrebării ierarhia de gen, originalitatea și paternitatea, precum și structurile artei și culturii.

Lucrările lui Elaine Sturtevant (1924 – 2014) provoacă o dublă impresie. Ceea ce la prima vedere pare a fi o pictură de Andy Warhol sau a lui Jasper Johns este, de fapt, propria ei operă, însușindu-și formele și tehnicile originalului cu o acuratețe tulburătoare.

Începând din 1964, Sturtevant și-a însușit lucrările contemporanilor ei de sex masculin. De fapt, Warhol chiar a consimțit să o lase pe Sturtevant să își folosească serigraful pentru a produce aceeași „Marilyn”. După cum își amintea Sturtevant, atunci când Warhol era întrebat despre detaliile procesului său, el le spunea oamenilor să o „întrebe pe Elaine”. El chiar i-a arătat tehnicile pe care le folosea, înțelegând că Sturtevant urmărea preocupări similare cu ale lui.

Cunoscută după numele de familie, a fost celebră pentru reproducerea operelor altor artiști, anticipând dezbaterile legate de noțiunile de autenticitate, originalitate și reprezentare, care au devenit centrale în discursul despre artă la sfârșitul anilor 1960 și în anii 1970.

Sturtevant a explorat și a demontat mitul artistului și aura pusă operei de artă originale.

Relația dintre repetiție și diferență

Lucrările lui Sturtevant nu sunt simple copii, deoarece scopul ei nu a fost acela de a realiza o replică exactă. În schimb, le-a reconstruit din memorie, folosind aceleași tehnici ca artiștii pe care i-a imitat.

Cheia gândirii sale a fost relația dintre repetiție și diferență: diferența față de original ne obligă să privim dincolo de suprafață. Ea a obținut aceste diferențe prin lucru manual, fără a recurge la vreun fel de reproducere mecanică. După cum spunea: „Lucrarea este realizată predominant din memorie, folosind aceleași tehnici, făcând aceleași erori și ieșind astfel în același loc”.

Mai bine de cinci decenii, Sturtevant a explorat ceea ce ea a descris ca fiind „puterea tăcută a artei”, examinând dincolo de aspectul de suprafață al artei pentru a expune structura conceptuală subiacentă a acesteia și pentru a „declanșa gândirea”. Când s-a mutat din SUA la Paris, în 1990, a fost un fel de evadare. Până atunci, multe muzee europene îi dedicaseră expoziții, în timp ce în țara sa, oamenii reacționau cu furie sau nu înțelegeau abordarea ei – inclusiv unii dintre artiștii ale căror lucrări le repeta.

dillinger running serie

seria Dillinger Running a lui Elaine Sturtevant

Creativitate cu imagini împrumutate

În 2000, Sturtevant a început să abordeze filmul, publicitatea și imaginile de pe internet, producând lucrări care reflectă natura fragmentată și omniprezentă a culturii saturate de imagini.

Ulterior, a existat o renaștere masivă a interesului pentru lucrările ei în muzee din întreaga lume, cu expoziții în spații precum Deichtorhallen Hamburg (1992); Museum für Moderne Kunst, Frankfurt am Main (2004); Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (2010), Moderna Museet, Stockholm (2012); Kunsthalle, Zurich (2012) și Serpentine Galleries, Londra (2013).

Popularitatea ei este ușor de explicat: în era internetului, există o mai mare înțelegere a creativității sale extraordinare cu imagini împrumutate.

Între expozițiile ei timpurii, se remarcă una de la Everson Museum din New York, în 1973, unde a prezentat reproducerile sculpturilor din pâslă ale lui Joseph Beuys, precum și prima sa incursiune în cinematografie cu un remake al filmului „Empire” al lui Warhol.

Începând cu anii ’80, când însușirea a devenit o strategie cheie în rândul tinerilor artiști, opera ei a exercitat o influență puternică asupra noilor generații de artiști, iar recunoașterea importanței și impactului ei a crescut constant în ultimele decenii.

În perioada noiembrie 2014 – mai 2015, Museum of Modern Art a organizat „Double Trouble”, prima prezentare cuprinzătoare din America a carierei de 50 de ani a lui Sturtevant și singura prezentare instituțională a operei sale organizată în Statele Unite de la expoziția personală de la Everson Museum of Art din 1973. Expoziția oferea o perspectivă istorică a operei ei dintr-un punct de vedere contemporan, intercalând piese video mai recente printre operele de artă cheie din toate perioadele carierei sale.

Cred fotografie principală: Museum of Modern Art