Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Frumusețea feminină în istoria artei (III). Frumusețile medievale
lucas cranach portretul printeseisibylle von cleve, 1526 copy

Frumusețea feminină în istoria artei (III). Frumusețile medievale

Picturile medievale oferă o fereastră fascinantă în conceptul de frumusețe feminină al epocii, reflectând atât idealuri religioase, cât și estetice care au marcat cultura europeană. De la reprezentări idealizate ale sfințeniei până la portrete elegante și pline de rafinament, artiștii medievali au imortalizat diverse tipuri de frumusețe feminină.

În acest articol, vom explora cum a fost percepută și redată frumusețea feminină prin analiza unor opere celebre ale vremii. Altele decât Monalisa lui DaVinci sau Venus a lui Botticelli 😊

Domenico Ghirlandaio – „Giovanna Tornabuoni” (1488)

Domenico Ghirlandaio, unul dintre cei mai renumiți pictori ai Renașterii florentine, a creat în „Giovanna Tornabuoni” un portret care întruchipează idealurile de frumusețe și virtute ale epocii. În această lucrare, Giovanna este reprezentată în profil, o alegere tipică pentru portretele nobilimii, reflectând influența clasicismului și a tradiției antice.

ghirlandaio giovanna tornabuoni 1489

Ghirlandaio, Giovanna Tornabuoni, 1489

Giovanna Tornabuoni, născută Albizzi, provenea dintr-o familie nobilă florentină și s-a căsătorit cu Lorenzo Tornabuoni, unul dintre cei mai influenți bancheri din Florența. Portretul său reflectă atât statutul social înalt, cât și idealurile morale ale unei femei din acea perioadă.

Bijuteriile și îmbrăcămintea elaborată purtate de Giovanna nu sunt doar semne ale bogăției, ci și simboluri ale virtuții și statutului. Perlele pe care le poartă sunt adesea asociate cu puritatea, iar cartea pe care o ține în mână sugerează învățătura și înțelepciunea.

În fundalul picturii există o inscripție care spune „Arta, dacă ai putea portretiza sufletul”, subliniind virtuțile interioare ale Giovannei, nu doar frumusețea sa fizică.

Lucas Cranach cel Bătrân – „Prințesa Sibylle von Cleve” (1526)

Lucas Cranach cel Bătrân, un pictor german renumit pentru portretele sale, aduce un alt tip de frumusețe în portretul „Prințesa Sibylle von Cleve”. Spre deosebire de idealul renascentist al Ghirlandaio, Cranach ne prezintă o imagine mai realistă, dar la fel de impresionantă.

Prințesa poartă un colier de coral roșu, care, în perioada medievală, era considerat un talisman de protecție împotriva bolilor și un simbol al sănătății și vitalității. De asemenea, roșul putea simboliza puterea și statutul.

mic

Lucas Cranach cel Bătrân, Prințesa Sibylle von Cleve, 1526

Pălăria elaborată și coafura complicată a prințesei reflectă nu doar moda timpului, ci și poziția ei regală. Coafura ar putea simboliza puritatea și modestia.

Prințesa Sibylle von Cleve, născută într-o familie nobilă germană, s-a căsătorit cu Johann Friedrich I al Saxoniei. Portretul ei realizat de Cranach o prezintă la vârsta de 14 ani.

Petrus Christus – „Portretul unei tinere femei” (c. 1470)

Petrus Christus, un pictor flamand din secolul al XV-lea, este cunoscut pentru portretele sale detaliate și realiste. În „Portretul unei tinere femei”, frumusețea feminină este prezentată într-o manieră subtilă și elegantă. Această lucrare este notabilă pentru realismul său meticulos, care contrastează cu stilizările idealizate ale altor pictori ai epocii.

petrus christus portretul unei tinere femei 1465 1470 copy

Petrus Christus, Portretul unei tinere femei, 1465-1470

Identitatea modelului din acest portret rămâne necunoscută, însă portretul este considerat unul dintre cele mai rafinate exemple ale frumuseții feminine în arta flamandă. Detaliile sugerează că tânăra femeie provenea dintr-o familie înstărită, reflectând idealurile estetice și sociale ale timpului.

Titian – „Venus cu oglinda” (c. 1555)

Titian, unul dintre cei mai mari maeștri ai Renașterii venețiene, abordează frumusețea feminină dintr-o perspectivă mitologică în „Venus cu oglinda”. Această lucrare este o celebrare a frumuseții feminine ideale, reprezentată prin zeița Venus, simbolul etern al iubirii și al frumuseții.

titian, venus cu oglinda, 1555

Titian, Venus cu oglinda, 1555

Oglinda ținută de Venus nu este doar un obiect al vanității, ci și un simbol al cunoașterii de sine. În Renaștere, oglinda era adesea asociată cu adevărul și înțelepciunea. Bijuteriile luxoase pe care le poartă Venus pot simboliza frumusețea eternă și bogăția interioară. În context mitologic, aceste bijuterii ar putea să reflecte și darurile divine.

Identitatea modelului care a pozat pentru acest portret este necunoscută, însă se speculează că Titian ar fi folosit trăsăturile unei curtezane celebre din Veneția pentru a întruchipa perfecțiunea zeiței Venus.

Rogier van der Weyden – „Portretul unei doamne” (c. 1460)

Rogier van der Weyden, un pictor flamand renumit pentru portretele sale pline de expresivitate, explorează frumusețea feminină dintr-o perspectivă mai sobră și introspectivă în „Portretul unei doamne”. Această lucrare este un exemplu remarcabil al portretisticii nordice, caracterizată prin atenția la detaliu și realismul psihologic.

portrait of a lady van der weyden scaled copy

Van der Weyden, Portretul unei doamne, c. 1460

Vălul fin purtat de femeie poate simboliza modestia și virtutea. În Evul Mediu, vălul era adesea purtat de femeile măritate și reprezenta decența și discreția. În unele interpretări, inelul pe care îl poartă ar putea simboliza fidelitatea și angajamentul, sugerând că femeia este căsătorită sau logodită.

Modelul acestei picturi rămâne anonim, dar este posibil să fi fost o femeie din nobilimea flamandă. Van der Weyden captează o frumusețe reținută și elegantă, subliniind caracterul și virtutea femeii, elemente esențiale în societatea medievală.

Hans Memling – „Maria Portinari” (c. 1470-1475)

Hans Memling, un alt mare maestru flamand, aduce în „Maria Portinari” o viziune asupra frumuseții feminine care combină realismul cu idealizarea. Maria Portinari, o femeie nobilă, este portretizată cu o atenție remarcabilă la detalii, de la texturile fine ale veșmintelor până la expresia ei calmă și demnă.

hans memling, maria portinari, c. 1470

Hans Memling, Maria Portinari, c. 1470

Maria Portinari, soția bancherului italian Tommaso Portinari, a fost o figură importantă în cercurile sociale din Bruges. Portretul ei subliniază nu doar frumusețea sa, ci și poziția sa socială privilegiată, fiind un exemplu al idealului de frumusețe și pietate în arta flamandă.

Carlo Crivelli – „Maria Magdalena” (c. 1487)

Carlo Crivelli, cunoscut pentru stilul său ornamentat și detaliile elaborate, prezintă în „Maria Magdalena” o imagine complexă a frumuseții feminine, combinând elemente de senzualitate cu sfințenia. Maria Magdalena, o figură controversată și complexă în tradiția creștină, este redată aici cu o expresie melancolică și o postură elegantă.

carlo crivelli, maria magdalena copy

Carlo Crivelli, Maria Magdalena (detaliu), c. 1487

Vasul pe care Maria Magdalena îl ține este un simbol clasic asociat cu ea, referindu-se la miresmele folosite pentru a unge picioarele lui Isus. Acest obiect simbolizează căința și compasiunea.

Deși este o penitentă, Maria Magdalena este adesea portretizată cu haine bogate, sugerând trecutul ei păcătos, dar și transformarea sa spirituală.

Agnolo Bronzino – „Madonna cu Pruncul și Sfântul Ioan Botezătorul” (c. 1540)

Agnolo Bronzino, unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai manierismului, prezintă în „Madonna cu Pruncul și Sfântul Ioan Botezătorul” o imagine idealizată a frumuseții feminine, îmbinată cu sacralitatea. Madonna este redată cu trăsături delicate și o expresie plină de serenitate, simbolizând maternitatea sacră.

bonzino, madonna și sfântul ioan, secolul xv

Agnolo Bronzino, Madonna cu Pruncul și Sfântul Ioan Botezătorul (detaliu), c. 1540

Modelul folosit pentru această Madonna ar putea fi Eleonora di Toledo, soția lui Cosimo de’ Medici, un model frecvent în lucrările lui Bronzino. Alegerea sa ca model subliniază legătura dintre frumusețea feminină și noblețea, precum și importanța imaginii publice a familiei Medici.

Francesco Bacchiacca – „Leda și lebăda” (c. 1530)

Francesco Bacchiacca abordează un subiect mitologic în „Leda și lebăda”, o lucrare care combină frumusețea feminină cu elemente de erotism și mitologie. Leda, o figură mitologică celebră, este reprezentată într-o ipostază senzuală, accentuând frumusețea și delicatețea corpului feminin. Identitatea modelului folosit pentru această lucrare nu este cunoscută, dar subiectul Ledei era popular printre artiștii Renașterii.

bacchiacca, leda și lebăda, secolul xvi copy

Bacchiacca, Leda și lebăda, secolul, c. 1530

Lebăda, care este de fapt Zeus deghizat, simbolizează înșelăciunea și seducția. În mitologia greacă, această poveste a fost asociată cu pasiunea și misterul, iar prezența lebedei reflectă aceste teme. Nuditatea Ledei simbolizează puritatea naturală și frumusețea corpului uman, dar și vulnerabilitatea în fața puterii divine.

Bartolomeo Montagna – „Sfânta Iustina din Padova” (c. 1480)

Bartolomeo Montagna, un pictor italian renumit pentru lucrările sale religioase, prezintă în „Sfânta Iustina din Padova” o imagine a frumuseții feminine îmbinată cu devoțiunea religioasă. Sfânta Iustina este reprezentată cu o expresie calmă și senină, trăsături care sugerează nu doar frumusețe fizică, ci și o profundă spiritualitate.

bartolomeo montagna, sfânta iustina din padova, c 1490 copy

Bartolomeo Montagna, Sfânta Iustina din Padova, c. 1480

Sfânta Iustina este un personaj important în tradiția creștină, fiind venerată ca o martiră a Bisericii. Reprezentarea sa de către Montagna subliniază idealul de frumusețe spiritualizată, care transcende formele fizice și reflectă o stare de sfințenie și pace interioară.

***

Picturile medievale ne oferă o perspectivă profundă asupra idealurilor de frumusețe feminină din acea epocă, variind de la eleganță și rafinament până la spiritualitate și devoțiune. Dar frumsețea ca atare, valoare estetică actuală sau dintotdeauna, rămâne ancorată în tipare care nu s-au modificat aproape deloc în ultimele secole. În fond, pentru toate exemplele, frumusețea le rămâne actuală și astăzi.