„Grădinile Palatului” – Tonitza, Aman, Mützner și Pallady, într-o expoziție la Baia Mare
Expoziția „Grădinile Palatului”, care a făcut parte din actualul sezon Art Safari, ajunge la Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare», în perioada 30 aprilie – 26 mai.
Ea reunește mai mult de 30 de opere ce explorează tema grădinilor, florilor și a peisajelor semnate de Theodor Aman, Aurel Băeșu, Octav Băncilă, Dimitrie Berea, Marius Bunescu, Alexandru Ciucurencu, Grete Czaky-Copony, Hans Eder, Dumitru Ghiață, Lucian Grigorescu, Carol Hübner, Constantin Isachie Popescu, Theodor Pallady, Elena Popea, Aurel Popp, Samuel Mützner, Michel Simonidy, Margareta Sterian, Francisc Șirato, Ion Theodorescu-Sion și Nicolae Tonitza.
Este vorba despre opere din colecții private și din cele ale Muzeului Național Brukenthal și Muzeului de Artă din Constanța.
Expoziția poate fi vizitată de marți până duminică, între orele 10:00 și 17:00 (accesul ultimului vizitator se face la 16:30).
Maeștrii celor mai frumoase flori din arta românească
Theodor Aman (1831-1891), considerat primul artist modern român, a fost apreciat pentru potențialul său încă din tinerețe. Studiile lui la Paris, sub îndrumarea unora ca Michel Martin Drolling și François-Édouard Picot, l-au pregătit pentru o carieră remarcabilă. Aman a fost renumit pentru portretele sale realiste și compozițiile istorice, contribuind la dezvoltarea artei în România și la fondarea primei Școli de Belle Arte din București. Compozițiile cu flori ale lui Aman sunt apreciate atât de critici, cât și de public.
Nicolae Tonitza (1886-1940), cunoscut pentru versatilitatea sa artistică, s-a remarcat în pictură, desen, critică de artă și jurnalism. Inspirat de propriii copii, Tonitza a creat portrete emoționante și a pătruns în sufletul micilor sale modele, reușind cu iscusință să le expună întreaga psihologie în opera sa. Fondator al mișcării Grupul Celor Patru, probabil cel mai important grup artistic din țară, Tonitza a avut un impact semnificativ asupra scenei artistice românești.
Francisc Șirato (1877-1953) a debutat prin artă grafică, colaborând cu gazetele vremii și realizând desene satirice. A fost activ în cadrul Grupului Celor Patru, acolo unde a expus vreme de câțiva ani alături de Nicolae Tonitza, Ștefan Dimitrescu și Oscar Han, dar a expus și la nivel internațional, primind distincții importante, precum Medalia de Aur la Bruxelles și Medalia de Bronz la New York. Rămâne cunoscut drept un maestru al culorii, cu o activitate complexă în domeniul artei plastice, dar și în publicistică și pedagogie.
Theodor Pallady (1871-1956), inițial interesat de inginerie, s-a dedicat în cele din urmă artei în mediul vibrant al Parisului. Inspirat de peisajele și viața de pe malul Senei, Pallady a studiat cu mai mulți maeștri, printre care Matisse și Marquet, asimilând influențele și tendințele artistice ale vremii.
Samuel Mützner (1884-1959) este cunoscut pentru contribuția sa la evoluția Impresionismului românesc, în special în peisajele sale. Inspirat de lumină, culoare și tehnica plein-air, Mützner și-a format stilul în atelierul lui Claude Monet din Franța. Călătorind în diverse țări precum Algeria, Italia, Grecia, Maroc, Venezuela și Japonia, a adus diversitate și profunzime în lucrările sale. După întoarcerea în România, s-a dedicat peisajelor rurale, subiect pe care l-a transformat în artă autentică alături de soția sa, Rodica Maniu, în satul din județul Olt. Casa lor, situată sub umbra arborilor, a devenit sursă de inspirație. Mützner preferă să picteze în apropierea unui arbore, de unde putea admira peisajul satului cu plopi și sălcii.
Înzestrată cu un talent multivalent, Margareta Sterian (1897-1992) a excelat în mai multe domenii – în arta plastică, cât și ca traducătoare, prozatoare, scenografă ori ceramistă. În cadrul Liceului Evanghelic din București, va învăța sub îndrumarea lui Richard Canisius și a lui Ioan Slavici, urmând ca ulterior să studieze la Paris, la Academia Ranson. Va lucra, de asemenea, frescă și ceramică alături de Marcel Iancu, iar în anii ‘30 devine membră a avangardei și contribuie cu lucrări la revista ”Contimporanul” alături de Victor Brauner, Max Herman Maxy, Milița Petrașcu ori H.H. Catargi.
Alexandru Ciucurencu (1903-1977) este cunoscut pentru faptul că a studiat sub îndrumarea lui André Lhote și a fost influențat de operele unor artiști celebri precum Matisse, Cézanne și Picasso. A contribuit la dezvoltarea artei românești prin introducerea „științei culorii” în creația sa și prin activitatea sa didactică, îndrumând o serie de studenți care au ajuns să exceleze în domeniul artei.
Foto: vedere din expoziția „Grădinile Palatului” de la Art Safari (c) curatorial.ro