Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Grupuri pro patrimoniu din Guatemala cer returnarea imediată a unui tron mayaș trimis la Met pentru restaurare și expunere
tron maya k'in lakam chahk, metropolitan museum of art

Grupuri pro patrimoniu din Guatemala cer returnarea imediată a unui tron mayaș trimis la Met pentru restaurare și expunere

Un tron mayaș care a călătorit la Metropolitan Museum of Art din New York pentru a fi restaurat și pentru a face parte dintr-o expoziție, cu titlul de împrumut, a fost exportat ilegal și ar trebui returnat imediat, potrivit unei scrisori publice semnate de Colectivul Guatemalez pentru Apărarea Patrimoniului și de alte persoane.

Organizația și comunitățile indigene din Guatemala afirmă că legislația țării interzice exportul unor astfel de artefacte pentru a fi expuse și că guvernul guatemalez încalcă propria lege a țării dacă permite ca operele să fie expuse în afara Guatemalei pentru orice perioadă de timp.

Guvernul a făcut o excepție într-un acord de împrumut reciproc cu Met, care conținea o serie de convenții separate referitoare la conservarea și expunerea operelor. Oficialii au acordat o autorizație temporară de export, ca parte a înțelegerii, după care „Tronul I” din secolul al VIII-lea și un al doilea artefact – un panou din aceeași perioadă – au fost transferate la muzeul din New York în august 2021 de la Museo Nacional de Arqueología y Etnología din Ciudad de Guatemala special pentru a fi restaurate de experți.

Executivul din Guatemala și Met susțin că această colaborare promovează conservarea patrimoniului cultural. Ambele lucrări sunt expuse în cadrul „Lives of the Gods: Divinity in Maya Art” (până la 2 aprilie 2023), după ce au fost supuse unui proces de conservare, și se vor întoarce în Guatemala anul viitor.

Tronul, restaurat timp de 8 luni

Tronul cu patru picioare, care a necesitat mai multă restaurare decât panoul, este considerat o capodoperă a artei mayașe datorită reliefurilor și hieroglifelor sale unice. „Tronul I” a ajuns la Met acoperit de o peliculă groasă de praf și montat fără pretenții pe un perete de beton. Studiile epigrafice au dezvăluit și că picioarele din față ale tronului au fost reasamblate invers după ce a fost excavat în anii 1930 de arheologii de la Universitatea din Pennsylvania din ruinele orașului Piedras Negras, în nord-vestul Guatemalei.

Carolyn Riccardelli, restaurator, care a supravegheat lucrările pe parcursul a opt luni, spune că Met a lucrat îndeaproape cu oficialitățile guatemaleze și cu comunitățile maya pe tot parcursul procesului de restaurare. „A fost un acord reciproc și am făcut propuneri înainte de fiecare etapă pentru a ne asigura că suntem cu toții aliniați în abordarea noastră estetică”, a spus ea, citează theartnewspaper.com. „Am făcut asta pentru că, în cele din urmă, este lucrarea și proiectul lor”.

În forma sa reînnoită și îmbunătățită, tronul a fost fixat pe o bază de oțel, au fost folosite filamente discrete de ipsos pentru a umple orice goluri din structură, iar curățarea cu laser fără contact a dezvăluit o intensitate a nuanțelor de roșu nemaivăzută de zeci de ani.

Foto (c) Metropolitan Museum of Art