Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  „Incandescent”, o nouă expoziție Edith Torony, la galeria Senso
incandescent, expozitie, senso, curatorial

„Incandescent”, o nouă expoziție Edith Torony, la galeria Senso

Expoziția „Incandescent” cu lucrări ale artistei timișorene Edith Torony va fi vernisată la galeria bucureșteană Senso pe 4 octombrie, la ora 18:30.

După mai multe participări în expoziții de grup și o expoziție personală, în 2017, Edith Torony revine la galeria Senso.

„Incandescent” este curatoriată de Ana Daniela Sultana, iar proiectul face parte din programul de arte vizuale conceput de Ana Ștefania Andronic (BUZU), directorul artistic al spațiului expozițional.

Lucrările pot fi văzute la etajul galeriei Senso până pe 20 octombrie 2022, de luni până sâmbătă, între orele 12:00 și 19:00.

Cine este Edith Torony

Originară din Timișoara, unde a absolvit, cu o licență și un master Facultatea de Arte şi Design din cadrul Universității de Vest, Edith Torony „și-a creat și dezvoltat o practică artistică la confluența dintre figurativ și abstract, recognoscibilă ca stil prin cromatica energică și intensă (folosește, bunăoară, culori neon) și prin elementele de sorginte pop-art pe care le inserează pe fundaluri fantastice”, explică Ana Daniela Sultana.

Curatoarea adaugă: „Fără a încerca neapărat o încadrare a picturii sale într-un curent sau altul, selecția de față – care reprezintă, de altfel, apogeul unei întregi etape de creație – amintește, poate, de (pop)suprarealism. Avem astfel de-a face, în fiecare dintre lucrările expuse, cu un fel de hartă a unui vis, în care toată simbolistica este dispusă precum într-o carte de tarot mai de grabă decât secvențial-cinematografic”.

Referitor la tematica abordată, Edith Torony recurge la „«dialecte ale limbajului simbolic universal», pentru a-l cita pe Erich Fromm referitor la acel limbaj uitat al viselor, basmelor și miturilor, în sensul că lucrările artistei pot fi interpretate în chei diferite, în funcție de experiența personală a privitorului”.

Focul este elementul recurent în imaginarul artistei și se regăsește preponderent în selecția expozițională, cu semnificația de „transformare, refacere, reconstruire”. Lui i se alătură norii, carourile alb-negru și dungile alb-roșu dispuse paralel sau radial.