Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  INTERVIU – Mădălina Andronic spune povești vechi în limbaj grafic nou, colaborează cu branduri de modă celebre și crede că arta trebuie savurată zi de zi
madalina andronic

INTERVIU – Mădălina Andronic spune povești vechi în limbaj grafic nou, colaborează cu branduri de modă celebre și crede că arta trebuie savurată zi de zi

Mădălina Andronic, artist român stabilit în Italia, vorbește într-un interviu acordat curatorial.ro despre parcursul său, despre cum vede cărțile românești ilustrate din prezent, despre cum au ajuns creațiile ei să fie folosite pentru accesorii, articole vestimentare în vogă, inclusiv colaborarea cu unul dintre cele mai cunoscute branduri de accesorii, Olympia Le-Tan, despre arta în modă, un trend astăzi.

„O carte cu adevărat frumoasă va rămâne frumoasă pentru generații. Dacă intru într-o librărie în România, mi-e teamă că marea majoritate a cărților de pe raft nu au acest potențial”, spune ea în interviu.

Madalina Andronic se inspiră din arta naivă, folclor, dragoste și călătorii, fără a uita magia locului de unde vine. Cu un masterat în ilustrație la Camberwell College or Arts din Londra, și-a dezvoltat un stil puternic, distinctiv și lucrează pentru clienți din întreaga lume – de la edituri și publicitari la porțelanuri.

A creat ilustrație pentru mai mult de 15 volume, românești și străine, între care „Dulciuri de Poveste” (editura Humanitas, Romania 2013) și „Jane Eyre” (Moppetbooks, UK 2017), dar a publicat și propriile cărți.

Colaboarea cu Olympia Le-Tan este una în desfășurare, fiind deja create în jur de 20 de poșete pentru care au fost folosite atât ilustrații create special, dar și ilustrații deja existente în portofoliul artistei.

cărti madalina andronic

cărți ilustrate de Mădălina Andronic

Tradiții, basme, folclor sunt elementele care stau la baza creațiilor tale. De unde vine această pasiune pentru moștenire, pentru patrimoniu, pentru vechi? Ce anume, cine ți-a insuflat-o?

Mădălina Andronic: O parte din inspirația pentru ilustrațiile mele o reprezintă folclorul și tradițiile, însă nu mi-a insuflat-o nimeni în mod special. A fost mai degrabă o alegere conștientă pe care am făcut-o atunci când am plecat la masterat în Londra și mi-am ales proiectul pentru disertație. Eram 80 de studenți din toată lumea și m-am gândit ce pot eu să aduc diferit. Făcând foarte multă documentare în acea perioadă, am adunat o mulțime de informații care m-au făcut la rândul lor curioasă să aflu și mai mult despre anumite subiecte în mod particular. Am descoperit că îmi place să spun povești vechi în limbaj grafic nou și că oamenii sunt receptivi la forma pe care le-o arăt. Mai mult decât atât, cred că lumea se îndreaptă către o uniformizare, o negare a moștenirii pe care o avem cu noi în detrimentul noului, ceea ce mă încăpățânează și mai tare să nu uit magia locului în care m-am născut.

Desenele tale sunt viu colorate, populate de personaje și motive, care este practica ta obișnuită? Analog sau digital? Ce preferi? Ce ești nevoită să folosești?

Mădălina Andronic: Pictez tradițional, cu guașă pe hârtie. Din când în când, intervin pe tabletă, dar mi se par mult mai satisfăcătoare o urmă lăsată de un creion adevărat, sunetul hârtiei atunci când treci cu degetele peste ea, modul în care se dispersează culoarea în apă.

Cum ai început să faci ilustrație de carte?

Mădălina Andronic: Lucrarea mea de licență a fost o carte ilustrată, apoi lucrarea din timpul masteratului a fost tot o carte ilustrată – „Zâna Zorilor” a lui Slavici – care, ulterior, a fost si publicată de o editură din România imediat ce a ieșit de pe băncile școlii. Au urmat mai mult de 15 cărți illustrate și publicate în toată lumea, atât prin edituri binecunoscute, cât și în regie proprie.

madalina andronic 3

ilustrații de Mădălina Andronic

Există un element recurent în lucrările tale?

Mădălina Andronic: Sunt multe teme sub umbrela cărora creez, ele însumând sursele mele de inspirație – iubire, natură, călătorii, femei, vise, amintiri, tradiții. Majoritatea ilustrațiilor mele conțin personaje, ele sunt bucățele din mine sau din oamenii din viața mea.

Având în vedere noile tehnologii, arta poate fi lesne reprodusă, duplicată. Ce măsuri iei împotriva acestui lucru?

Mădălina Andronic: Măsurile legale care se impun, nu mă sfiesc să apelez la lege dacă ea este de partea mea.

Există vreun artist contemporan pe care îl urmărești cu interes, în prezent?

Mădălina Andronic: Nu urmăresc pe cineva în mod special, am însă o mulțime de artiști a căror muncă o admir, dar nu îi caut dinadins, ci doar mă bucur dacă îmi apar în plimbările mele pe social media.

Ai un mentor, un model?

Mădălina Andronic: Nu am, nu.

lectia de dans,res, mădălina andronic

„Lecția de dans”, de Mădălina Andronic

După o perioadă în care cărțile românești ilustrate erau rar publicate, în ultimii ani vedem o renaștere a interesului pentru gen. Cum percepi acest lucru? Cărui fapt crezi că se datorează?

Mădălina Andronic: Vedem o renaștere a interesului pentru gen, dar e important să ne uităm și la calitatea cărților publicate în România. Poate sună brutal, dar în continuare sunt foarte multe cărți urâte, fie împrumutate din afară, fie publicate local, care nu educă pozitiv copiii din punct de vedere vizual, nu le stimulează interesul pentru frumusețe și armonie, din contra, îi face viitori consumatori de lucruri mediocre, care nu vor recunoaște sau aprecia calitatea mai departe în viață. Și aceste cărți se cumpără cu duiumul în continuare.

Bineînțeles că avem cărți frumoase și ilustratori talentați și la noi, dar mi-ar plăcea să fie mai văzuți, mai apreciați și mai bine plătiți, ca să producă în continuare. Însă aici știu și ce se întâmplă în spate și de ce e greu să faci cărți frumoase – în principal pentru că ele costă mai mult decât cărțile urate și, până la urmă, sunt niște SRL-uri implicate, nu niște organizații de caritate.

Cărțile care contează sunt cele atemporale, care îi formează cititorului fraged nu doar judecata, morala, valorile, ci și gustul pentru formă, detaliu și rafinament estetic, care îi rămân copilului în memorie chiar și la maturitate, așa cum ne amintim și noi de cărțile illustrate din copilăria părinților noștri. O carte cu adevărat frumoasă va rămâne frumoasă pentru generații. Dacă intru într-o librărie în România, mi-e teamă că marea majoritate a cărților de pe raft nu au acest potențial.

Nivelul cărților ilustrate pentru copii sunt oglinda valorilor unei societății și a înțelegerii sale despre frumusețe, valoare, respect, calitate – până la urmă, dacă vrei să înțelegi cine este un om, uită-te la ce îi oferă copilului său.

Cum au ajuns creațiile tale să fie folosite pentru accesorii, articole vestimentare în vogă? Am remarcat, între altele, colaborarea pentru un clutch de la Olympia Le-Tan. Este o mică bijuterie și ne întrebam câte astfel de obiecte au fost create împrumutând desene ale tale sau ilustrațiile au fost realizate special pentru aceste accesorii?

Mădălina Andronic: Prin licensing – brandurile cumpără drepturile de utilizare a ilustrațiilor mele pe anumite produse, este o practică des întâlnită în industrie. Fiind reprezentată de o agenție de ilustratori din Regatul Unit, am o deschidere mult mai mare către clienți interesați de acest lucru, din tot felul de domenii.

Colaboarea cu Olympia Le-Tan este una în desfășurare, pe termen lung, și sunt până acum în jur de 20 de poșete pentru care s-au folosit atât ilustrații create special pentru ele, dar și ilustrații deja existente în portofoliul meu. Fiecare model este cusut manual, realizându-se doar 77 de piese cu același design. Unele din ele au fost deja lansate și epuizate, unele se pot pre-comanda, altele sunt programate pentru lansare în 2024 și 2025.

În ultima perioadă, sunt tot mai multe astfel de asocieri, designeri – artiști. Cum vezi această alăturare?

Mădălina Andronic: Sunt colaborări foarte benefice pentru ambele părți. Dincolo de vizibilitatea înmulțită cu 2 al oricărui co-branding, este important ca arta să coboare din muzee și de pe perete, astfel încât publicul să ia contact cu multiplele modalități în care aceasta poate fi aplicată, purtată, savurată zi de zi.

șal, print, madalina andronic

eșarfă de Mădălina Andronic

Cum descrii parcursul tău de până acum?

Mădălina Andronic: Am muncit și muncesc foarte mult pentru tot ceea ce am realizat până în prezent. Talentul nu înseamnă nimic dacă nu e căptușit cu tenacitate, reziliență și efort bine direcționat. Ca pentru orice antreprenor, greul este diferit la început față de acum, dar nu dispare. Doar că învăț să îl gestionez mai ușor, mai inteligent.

Ce planuri ai pentru viitorul apropiat? Unde vom putea vedea lucrările tale?

Mădălina Andronic: Nu-mi mai fac planuri de ceva vreme. Am o lista cu lucruri pe care aș vrea să le fac să se întâmple, dar încerc să mențin un echilibru între timpul personal și cel dedicate muncii. Încerc. Continui să pictez și să inventez produse pentru cât mai multe gusturi, buzunare și utilități pentru magazinul nostru online (madiandronic.com/shop) care livrează în toată lumea, îmi continui proiectele cu clienți pe care le am în lucru și rămân disponibilă pentru colaborări noi.

Toate fotografiile sunt publicate de curatorial.ro prin amabilitatea artistei