Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  INTERVIU – Ilustratoarea Yuko Shimizu: Tendințele vin și trec, dar vocea personală este pentru totdeauna
yuko shimizu, hell o kitty, personal work created for a zine undo published by black dragon press (2021)

INTERVIU – Ilustratoarea Yuko Shimizu: Tendințele vin și trec, dar vocea personală este pentru totdeauna

Yuko Shimizu, aflată acum la prima întâlnire cu industria românească de ilustrație, din postura de curator al Romanian Design Week 2024, vorbește într-un interviu acordat curatorial.ro despre cum vede ilustrația românească, despre proiectele „proaspete” înscrise la RDW, despre sensul muncii ei și practica pe care o preferă.

„Tendințele vin și pleacă, dar vocea personală este pentru totdeauna, iar vocea ta este cea care îți oferă o viață lungă și prosperă ca artist”, este crezul artistei.

Ilustratoare multipremiată, Yuko Shimizu, de origine japoneză, este stabilită în New York. Este instructor la The School of Visual Arts și are o experiență în ilustrație de două decenii. Munca ei include mai multe discipline – de la pagini din The New York Times, TIME, Newsweek, The New Yorker, Rolling Stone și WIRED, la coperți pentru DC Comic, Penguin și Scholastic, afișe pentru concerte, publicitate pentru Apple, Microsoft, Intel, Universal Pictures, SONY, Paramount, MTV, Nike, Hasbro și Target. În plus, a colaborat cu Muzeul Smithsonian, Muzeul de Artă din Philadelphia și Biblioteca Congresului. În 2020, colaborarea cu Artechouse a transformat desenele ei în experiențe interactive la scară largă.

yuko shimizu first 3d vinyl figure release from mighty jaxx, 2023

Prima figurină din vinil 3D lansată de Mighty Jaxx 2023, Yuko Shimizu

Yuko Shimizu a fost nominalizată de două ori la Premiul Hugo (2019, 2020), a câștigat mai mult de 15 medalii de la Society of Illustrators, începând cu 2004, și a primit recent Caldecott Honor (2021), una dintre cele mai înalte distincții pentru cărți ilustrate, pentru volumul ei pentru copii „The Cat Man of Aleppo” (Penguin, 2020). A fost inclusă de Newsweek Japan, în 2009, între cei „100 de japonezi pe care lumea îi respectă”.

Cea de-a 12-a ediție Romanian Design Week va avea loc între 24 mai și 2 iunie, cu tema „Unlock the City”, în clădirea monument istoric din Piața George Enescu care a găzduit în trecut celebrul restaurant Cina.

yuko shimizu

Yuko Shimizu

Cum a început colaborarea cu RDW?

Yuko Shimizu: Am întâlnit-o pe ilustratoarea Maria Surducan, alt membru al juriului, în urmă cu doi ani la un wordkshop de ilustrație pe care îl predam în Spania. De fapt, voi veni la deschiderea Romanian Design Week de la același workshop. Ea m-a invitat cu generozitate să fiu parte din eveniment și să colaborez cu ea. Este o mare onoare.

Cum caracterizați proiectele înscrise pentru ediția de anul acesta? Ce v-a plăcut cel mai mult la ele?

Yuko Shimizu: Expoziția cuprinde foarte multe lucrări inovative și originale. Nu le pot compara cu altceva, pentru că aceasta este prima dată când mă întâlnesc cu industria ilustrației din România. Pot spune însă că sunt foarte încântată să văd lucrări proaspete la fiecare nivel, de la artiști consacrați la cei mai tineri chiar aflați însă în școală.

Ce vom găsi, din punct de vedere al ilustrației, la RDW? Care sunt reperele RDW Exhibition?

Yuko Shimizu: Ne-am concentrat pe originalitatea și ambiția artiștilor pentru a crea ceva noi și proaspăt. Suntem foarte fericiți să arătăm publicului cât de interesantă este scena ilustrației din România.

Din punctul de vedere al unui ilustrator cu experiență, cum percepeți ilustrația românească? Care sunt atributele ei?

Yuko Shimizu: Nu sunt foarte familiarizată cu istoria și scena ilustrației românești, dar ce pot spune este că e un ansamblu foarte interesant, incitant și dinamic. Prin social media, suntem bombardați tot timpul cu artă oriunde mergem. Este ușor pentru artiști, mai ales pentru cei tineri, să simtă că trebuie să creeze ceva care e la modă acum. Deși este greu să scapi de ideea asta și să încerci să fii tu însuți, artiștii selectați au făcut exact acest lucru. Tendințele vin și pleacă, dar vocea personală este pentru totdeauna, iar vocea ta este cea care îți oferă o viață lungă și prosperă ca artist.

the cure bogota, financial times, garbage in rolling stone yuko shimizu

Afiș pentru concert The Cure; ilustrație pentru Financial Times; ilustrație Garbage pentru revista Rolling Stone (c) Yuko Shimizu

De-a lungul anilor și al unei cariere solide, ce v-a atras cel mai mult la ilustrație?

Yuko Shimizu: Mi-a plăcut mereu să desenez și să pictez, începând din copilărie. Dar după ce am obținut o diplomă în afaceri în Japonia și am lucrat în PR corporatist, am avut multe ocaziii să lucrez cu ilustratori din partea clienților. Asta m-a făcut să vreau să lucrez ca ilustrator, mai ales să colaborez cu clienți și să concretizăm arta împreună.

Ce vreți să transmiteți prin opera proprie?

Yuko Shimizu: Ceea ce trebuie să transmită arta mea se schimbă în funcție de fiecare proiect, dar scopul general este să realizez ceva care să mă bucure, ceva care să mă stimuleze să mă trezesc în fiecare dimineață și să creez. Da, este o slujbă, dar ocupă atât de mult timp în fiecare zi din viața mea de zi cu zi; trebuie să aibă un sens.

yuko shimizu the new yorker the color of pomegranates, 2007

The Color of Pomegranates, 2007, Yuko Shimizu pentru The New Yorker

Cum s-a schimbat arta dvs. de-a lungul timpului? La ce ați renunțat, în principal, în practică și ce ați adăugat?

Yuko Shimizu: Mă schimb ca persoană și cresc în fiecare zi, iar arta mea este o reflecție a mea.încerc să risc și să nu repet ce a funcționat. Este mai mult vorba despre proces și despre provocare, decât despre rezultatul sigur. Și aceasta este aceeași atitudine pe care trebuie să o ai în viață.

Cum v-ați descrie stilul?

Yuko Shimizu: Este greu să-mi definesc stilul, pentru că este doar o parte din ceea ce sunt. Poate că munca mea este ceva ce tu poți vedea ca fiind foarte japonez, dar japonezii o văd ca fiind foarte vestică. Și asta e doar părerea mea. Încerc doar să fiu sinceră cu cine sunt.

Lucrați analog sau digital? Ce preferați?

Yuko Shimizu: Eu lucrez jumătate analogic și jumătate digital. Îmi place să desenez pe hârtie cu cerneală și pensulă, dar culoarea este realizată în Photoshop. Nu desenez și nu pictez pe calculator și nu folosesc un iPad. Nu că aș fi împotrivă, dar sunt doar fidelă a ceea ce sunt, pentru ce funcționează pentru mine și ce face ca procesul meu să merite, iar asta este ceea ce am obținut în final. Indiferent de suportul folosit, sper că fiecare artist este mulțumit de propriile decizii legate de procesul său.

yuko shimizu ny times book review keith richards, life, 2010

Ilustrație de Yuko Shimizu pentru recenzia NY Times a cărții „Life” a lui Keith Richards, 2010

Care a fost punctul de cotitură în viața dvs. și cum v-ați raportat la el?

Yuko Shimizu: Punctul de cotitură a fost când am decis, la 34 de ani, să renunț la slujba mea în PR corporatist în Japonia și să mă mut la New York pentru a merge la școala de artă și pentru a-mi schimba parcursul în carieră. A fost înfricoșător și nu știu cum am făcut-o, dar a fost ceea ce trebuia făcut. Da, a funcționat, dar nu știi niciodată dacă va funcționa, și chiar dacă nu aș fi reușit, tot ar fi fost cea mai bună decizie din viața mea.

Care sunt principalele dvs. obiective profesionale?

Yuko Shimizu: În definitiv, mi-ar plăcea să fac artă într-un mod în care oamenii pe care îi respect să mă respecte pentru ceea ce fac.

Fotografie principală: Yuko Shimizu, „Hell-O-Kitty” – lucrare creată în 2021 pentru UNDO, publicată de Black Dragon Press;
sursă ilustrații: yukoart.com