Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Lucrări de Basquiat rar expuse, reunite pentru prima dată după 41 de ani de la anularea unei expoziții 
untitled devil basquiat

Lucrări de Basquiat rar expuse, reunite pentru prima dată după 41 de ani de la anularea unei expoziții 

La mai bine de patru decenii după ce Jean-Michel Basquiat și galeriștii săi au anulat o expoziție controversată în Italia, cu opt picturi proaspăt comandate, o nouă expoziție reunește toate lucrările pentru prima dată.

„Basquiat: The Modena Paintings”, care se va deschide luna viitoare la Fundația Beyeler din Basel, Elveția, include lucrarea „The Guilt of Gold Teeth”, care s-a vândut cu 40 de milioane de dolari la Christie’s în 2021.

În 1982, galeristul italian Emilio Mazzoli l-a invitat pe Basquiat să realizeze lucrările pentru o expoziție unică, oferindu-i spații de lucru și materiale. Artistul a pictat peste pânze aruncate şi folosite de un alt artist, Mario Schifano, mâzgălind cuvântul „Modena” pe spate. Dar complicațiile legate de plata lucrărilor au dus la anularea expoziției planificate în Europa, tocmai în momentul în care el atingea faima mondială.

Opt tablouri create într-o săptămână. Opt colecții private

Fiecare dintre lucrările de mari dimensiuni este acum deținută în opt colecții private separate în SUA, Asia și Elveția.

Într-un interviu din 1985 pentru New York Times, Basquiat a subliniat cât de mult i-a displăcut experiența din Modena. „Mi-au pregătit-o, așa că ar trebui să fac opt tablouri într-o săptămână”, a spus el. Între timp, lucrul în depozitul prevăzut i s-a părut „ca o fabrică, o fabrică bolnavă”, a adăugat el. „L-am urât”.

Lucrările au găsit noi cumpărători prin dealerul lui Basquiat din New York de la acea vreme, Annina Nosei.

„Tablourile Modena” împărtășesc mai multe motive și trăsături stilistice, potrivit unei declarații a Fundației Beyeler, inclusiv „o figură monumentală, adesea neagră, pe un fundal de pensule ample, gestuale și expresive… corpul uman și cel animal ocupă centrul scenei”.

Sam Keller, directorul Fundației Beyeler, a declarat pentru The Art Newspaper: „Cu fiecare generație următoare, importanța operei lui Basquiat crește și mai mult. Combinația sa de imagini și cuvinte care se referă la marea cultură sau cea populară, istorie, știință, la nedreptatea socială și economică a fost cu adevărat înaintea timpului său și mai relevantă astăzi ca niciodată. Picturile din Modena au fost create cu peste 40 de ani în urmă și nu au fost niciodată expuse împreună. Va fi incitant să le reunim în sfârșit”.

Valoarea medie de asigurare a fiecăreia dintre aceste lucrări este de 100 de milioane de dolari, grupul de opt lucrări totalizând 800 de milioane de dolari, potrivit Fundației Beyeler.

Cota de piață pentru Basquiat continuă să crească, cu lucrări importante ale regretatului artist american dominând sezonul de vânzări în New York în această lună. „Moon View”, din 1984, din colecția regretatului mogul al muzicii Mo Ostin, va fi scoasă la vânzare de Sotheby’s pe 16 mai, cu o estimare de 10 milioane de dolari. În aceeași săptămână, Christie’s oferă „El Gran Espectaculo (Nilul)” din 1983, din colecția creatorului de modă italian Valentino Garavani, pe 15 mai, cu o estimare de aproximativ 45 de milioane de dolari.