Lucrări de Gustav Klimt și Aman, expuse în premieră la Sibiu
Două lucrări de Gustav Klimt, „Primăvara” și „Vara”, vor fi expuse în premieră la Muzeul Național Brukenthal, în perioada 24 – 26 noiembrie, când va fi prezentat și portretul „Carol I”, de Theodor Aman, toate trei recent restaurate la Sibiu.
Vernisajul e programat pe 24 noiembrie, la ora 16:00. Participarea se face pe bază de rezervare, la telefon 0269217691, în limita locurilor disponibile.
Lucrările din patrimoniul Muzeului Național Peleș au fost restaurate în laboratorul Muzeului Național Brukenthal, o premieră în domeniu pentru România. Muzeul Național Peleș a încheiat în acest an un contract cu Muzeul Național Brukenthal, care prevede restaurarea a două lucrări de pictură realizate de artistul vienez și a unui portret al regelui Carol I realizat de artistul român Theodor Aman.
„Primăvara” și „Vara”, restaurate de experți
Alexandru Constantin Chituță, managerul interimar al Muzeului Național Brukenthal, a transmis: „A fost o onoare să avem la Sibiu în custodie două lucrări în ulei realizate de Gustav Klimt, iar Laboratorul de restaurare al Muzeului Național Brukenthal să restaureze aceste piese importante din Muzeul Național Peleș, singura instituție de la noi care adăpostește câteva lucrări semnate de artistul și decoratorul austriac Gustav Klimt. Arta acestuia a contribuit la izbucnirea unei «revoluții» artistice în Europa. Una din cele mai renumite și cunoscute picturi ale lui Klimt este «Sărutul» (1907-1908). Ea datează din așa-numita perioadă «de aur» a artistului. Acest lucru este ilustrat cel mai bine de petalele aurii ce luminează fosforescent scena intimă a sărutului. De la Muzeul Național Peleș ne-au venit la Sibiu două lucrări: «Primăvara» și «Vara». Lucrările sunt clasate în categoria Tezaur și, conform legislației în vigoare, trebuie restaurate de restauratori cu titlul de expert într-un laborator atestat de Ministerul Culturii. În acest sens, menționez că toți cei cinci restauratori pictură au titlul de expert, iar Laboratorul Muzeului Național Brukenthal este atestat încă din 2011. Cu acordul domnului manager dr. Narcis Dorin Ion, cele trei lucrări vor fi prezenate publicului la Muzeul Național Brukenthal, iar alături de aceste lucrări vor fi și explicații cu privire la munca de restaurare. Am considerat că este o șansă pentru sibieni și vizitatori să observe aceste lucrări și etapele procesului de restaurare într-o expoziție”.
Echipa de restauratori pictură a Muzeului Național Brukenthal este alcătuită din Ioan Muntean, Cristina Fău, Andrei Popa, Ilie Mitrea și Celestina Albișor, iar proiectul este realizat cu finanțarea Ministerului Culturii.
Dr. Narcis Dorin Ion, directorul general al Muzeului Național Peleș, a punctat: „În anul 2023, Muzeul Național Peleș și Muzeul Național Brukenthal au lansat un parteneriat pentru restaurarea unor lucrări de tezaur din colecția regală de pictură de la Sinaia. Unul dintre primele portrete ale regelui Carol I, după urcarea pe tronul României, a fost realizat în anul 1868 de marele pictor național Theodor Aman. Lucrarea, portret de aparat al domnitorului ce provenea din dinastia de Hohenzollern, îl arată pe tânărul suveran la începutul domniei, în uniformă militară, având în mâna dreaptă ruloul cu decretul de promulgare a tinerei Constituții a României. Lucrare emblematică pentru seria de portrete regale, cea a lui Aman constituie singurul portet realizat de un mare pictor român. Păstrată în depozitele Muzeului Național Peleș timp de decenii, într-o stare de conservare precară, anul acesta lucrarea lui Aman va reveni la viață”.
Ansamblu decorativ Klimt, comandat de ctitorul reședinței regale de la Sinaia
Unul dintre cele mai importante ansambluri decorative ale lui Gustav Klimt se află, din perioada 1884 – 1885, în Sala de Teatru a Castelului Peleș. Comandă a ctitorului reședinței regale de la Sinaia, ansamblul decorativ „Muze, măști, alegorii, embleme” este revelator pentru talentul părintelui Secesiunii vieneze. Deși tributare academismului târziu de nuanță simbolistă, lucrările anunță spiritul novator al picturii lui Klimt.
Amplele operațiuni de restaurare ale ansamblului încep anul acesta, în cadrul unui program multianual, prin redarea prospețimii pânzelor „Primăvara” și „Vara”, lucrări amplasate pe peretele de vest al Sălii de Teatru, lângă loja regală.
Analize fizice cu raze X și analize chimice
Ioan Muntean, restaurator al Muzeului Național Brukenthal, a explicat: „Cele două lucrări sunt pandante, au aceeași dimensiune (100 x 50 cm) și tehnică de execuție ulei pe pânză, iar starea lor de conservare este asemănătoare. Într-o primă fază de lucru, doi restauratori au făcut o deplasare la Muzeul Național Peleș și au demontat picturile, acestea erau prinse pe perete direct cu ajutorul unor cuie metalice, fapt ce a determinat ample deformări ale suportului. După ce picturile au ajuns în laborator, au fost realizate o serie de analize fizice cu ajutorul razelor X, precum și analize chimice XRF prin care au fost identificați pigmenții folosiți de pictor în realizarea lucrărilor. Pe baza acestor analize, dar și după ce picturile au fost studiate în lumină UV au fost făcute o serie de propuneri de restaurare, pe etape de lucru ce urmează a fi executate. În etapa următoare restauratorii muzeului au efectuat operațiuni specifice de: redare a planeității suportului textil; operațiuni de consolidare a marginilor suportului textil prin aplicarea de benzi de pânză cu gren similar cu cel original, aceste benzi au ajutat la fixarea picturii pe șasiul de lemn; confecționarea unui șasiu profesional care să poată fi tensionat ulterior; operațiuni de curățare a stratului de culoare original, aceasta este o etapă deosebit de importantă și care trebuie efectuată cu maximă atenție pentru ca stratul de culoare original să nu fie pus în pericol; operațiuni de chituire și șlefuire; integrare cromatică a zonelor cu lacune stratigrafice ce au fost chituite și vernisarea finală a lucrării. După prezentarea acestora la Sibiu, picturile vor fi transportate la Muzeul Național Peleș, unde vor fi montate pe perete”.