Magdalena și Bogdan Pelmuș expun la Arsmonitor
Magdalena și Bogdan Pelmuș, unul dintre cele mai importante cupluri de artiști din București, expun „Corp Comun” la Arsmonitor în perioada 25 aprilie – 6 iunie.
„Corp Comun” este a treia expoziție din acest an din programul galeriei Arsmonitor, după un solo dedicat fotografiilor analog ale artistului Răzvan Neagoe și după expunerea laolaltă, în premieră, a picturilor Ioanei Gorzo și Dumitru Gorzo.
Magdalena și Bogdan Pelmuș se numără printre artiștii de după 2000 care au dezvoltat o serie de practici bazate pe colaborare și organizare artistică, angajând în discursul lor noile tematici și mediumuri, de la performance, instalație și ready-made, până la internet, happening și video. Demersul lor reprezintă o contribuție semnificativă pentru scena artei contemporane românești din ultimii 20 de ani, ei distingându-se ca un duo emblematic al supraviețuirii într-un spațiu artistic post-comunist, traversat de o tranziție continuă. Au explorat o serie de inițiative și acțiuni cu ajutorul cărora au chestionat marile turnuri sociale, tehnologice și politice de după 2000 și efectele globalizării în Blocul de Est. Începând cu 2001, au generat diverse formule de auto-organizare artistcă și autonomie, precum grupuri artistice, artist run space și diverse proiecte colective, printre acestea enumerând Sursa Group, Glocal History, Loading Open Lab și Hybrid Manifestation. Alături de cariera lor ca duo artistic, cei doi și-au continuat, totodată, proiectele și expozițiile personale.
Lucrări recente despre corpul uman
Expoziția „Corp Comun” prezintă o selecție de lucrări recente create de Magdalena Pelmuș și Bogdan Pelmuș, care însumează o sinteză de maturitate a demersului lor artistic din ultimii 20 de ani de activitate. Sunt aduse împreună o suită de obiecte și imagini, desen, pictură, ready-made și video, care propun un gest de reflectare și recuperare a fragilității și vulnerabilității corpului uman în prezent.
„Într-un plan simbolic, expoziția «Corp comun» chestionează asamblajul paradoxal al corpului uman, reflectând la ideea de unitate și complementaritate a elementelor opuse care-l constituie: pe de o parte, structura arterială a corpului fizic și, pe de altă parte, expresia dinamică și energia cromatică a corpului psihic. În acest sens, coeziunea antropică este etalată și cercetată cu ajutorul unui șir de obiecte și imagini care fac referire la disecție, la studiul anatomic și, totodată, la indexarea urmelor memoriei și a psihozelor. Rețeaua sangvină și câmpul psihic, în ciuda diferențelor de conținut și formă, fac corp comun într-o relație de adeziune și complementaritate stranie”, se arată în textul curatorial.