Marcel Iancu, arhitect exponent al mișcării Dada, la Art Safari
O expoziție cu lucrări ale artistului și arhitectului român Marcel Iancu va fi deschisă în cadrul celei de-a noua ediții Art Safari, la Palatul Dacia-România.
Lucrările lui, artist aflat în centrul celei mai mari mișcări de avangardă în România și Israel și, totodată, creatorul primei construcții moderniste din Bucureștiul anilor ’20, vor putea fi admirate în perioada 12 mai – 7 august.
Curatorul pavilionul invitat „Marcel Iancu. Reconstruind artele România – Israel” este Raya Zommer-Tal, directorul Muzeului Janco Dada, inaugurat în 1983, cu un an înainte de moartea artistului, la Ein Hod (Israel).
Partenerii Pavilionului sunt Muzeul Janco Dada din Israel, Uniunea Arhitecților din România și Ambasada Israelului în România.
Alături de pavilionul dedicat lui Marcel Iancu, Art Safari va expune și arta de patrimoniu a maestrului Theodor Aman, lucrări de Dali și Picasso în cadrul unei expoziții acompaniate de muzică, fotografii ale distinsei Barbara Klemm, precum și arta semnată de Irina Dragomir.
Marcel Iancu, artist-fenomen
Marcel Iancu (1895, București – 1984 Ein Hod, Israel) a fost un artist-fenomen al secolului XX, nu doar pentru România. Personalitate complexă, artist cu vocație multiplă, pictor, arhitect, grafician și eseist, Iancu a fost în centrul celei mai importante mișcări de avangardă și a avut legătură cu toți marii artiști revoluționari ai vremii.
S-a născut la București, în 1895, într-o familie de origine evreiască și, în 1914, a plecat în Elveția să studieze. A început cu matematica dar, după doar un an, a renunțat în favoarea arhitecturii, în cadrul Academiei Polytechnikum din Zürich.
Marcel Iancu, autorul afișului primei expoziții a Dadaiștilor
În 1917, a participat la prima expoziție a dadaiștilor la Galeria Dada, în Zurich, împreună cu Hans Arp, Giorgio de Chirico, Paul Klee și Tristan Tzara. Îndepărtându-se de Tristan Tzara, dar rămânând aproape de Hans Arp, Marcel Iancu și-a continuat călătoria prin Europa, după terminarea studiilor și a fost un reprezentant de vârf al Avangardei. În 1919 a înființat, alături de Hans Arp, Alberto Giacometti și Emmy Hennings, grupul Artiștii Radicali.
Creația lui Marcel Iancu a trecut prin mai multe perioade, în funcție de influențele curentelor de avangardă la care lua parte. În perioada de la Zurich și cea imediat următoare, a îmbrățișat experimentul Dadaist, dar odată ce acesta s-a orientat către o afiliere cu Suprarealismul, Iancu s-a îndepărtat de mișcare și a migrat către un limbaj plastic Cubist-Constructivist.
„Cathédrale” este o lucrare din 1933 în care se vede cum Marcel Iancu a migrat artistic către un Modernist moderat, cu accente expresioniste, explorând ceva mai mult din punct de vedere cromatic. Lucrarea a fost vândută la o licitație cu 80.000 de euro în 2019.
Revenirea în România, perioadă de explorare a talentului de arhitect
În 1922, artistul a revenit în România, unde a devenit unul din cei mai importanți promotori ai artei de avangardă, timp în care va continua să expună și în cadrul expozițiilor de artă europene, susținute la Zürich, Paris, Berlin și Varșovia. Anul 1925 a fost un nou an de călătorii prin Europa și cel în care avea să îi întâlnească pe Pablo Picasso și pe Constantin Brâncuși.
În perioada petrecută la București, Marcel Iancu și-a explorat talentul de arhitect, iar în anii ‘30 a proiectat numeroase clădiri moderniste, șocante pentru peisajul bucureștean al vremii. Inspirat de revoluția lui Le Corbusier și de tendințele funcționaliste care se afirmau, au apărut construcții precum Vila Fuchs (Fuchs Villa) sau Casa Juster (Juster House).
Marcel Iancu a fost cel care a adus spiritul arhitecturii moderne în România (principalul arhitect modernist al Bucureștiului). Între 1922 și 1938, a proiectat în București peste 40 de clădiri, în mare case pentru o familie.
Întoarcerea în Israel, continuarea carierei artistice
În 1941, odată cu legea anti-semită din România, Marcel Iancu s-a mutat cu familia în Israel, unde și-a continuat cariera artistică, cu același succes. Iancu a devenit unul dintre cei mai importanți artiști ai Israelului, cu 30 de expoziții personale în Tel Aviv, Haifa, New York, Paris, Zurich, Basel și Milano.
După ce a emigrat, artistul nu a mai proiectat deloc locuințe particulare, latură artistică pe care a lăsat-o moștenire doar Bucureștiului. Marcel Iancu a fost un adevărat spirit avangardist, un artist la fel de important pentru arta internațională, precum și pentru arta românească, și o punte de legătură dintre marele și efervescentul Vest și România. În 1953 a consacrat Satul Artiștilor Ein Hod (Ein Hod Artists Village) și a creat Departamentul de Profesori de Artă la Colegiul Oranim.
„El nu numai că a definit arta de avangardă din România și Israel, ci a elevat-o la un nivel internațional de notorietate și apreciere. Pentru a ne găsi calea prin complexa lume artistică a lui Iancu, avem onoarea de a o avea drept ghid pe Raya Zommer-Tal. Director al Muzeului Janco-Dada din Ein Hod, Israel, ea revine în România și la Art Safari în calitate de curator al Pavilionului «Marcel Iancu. Reconstruind artele, România-Israel». Vă invit pe toți să uitați de rutină și să pășiți în universul artistic multifațetat al lui Marcel Iancu”, a atransmis într-un comunicat David Saranga, ambasadorul Israelului în România.
Curatoarea a punctat: „Viața artistului multidisciplinar Marcel Iancu poate fi împărțită în două capitole: primii 46 de ani în Europa, urmați de 43 de ani în Israel. Expoziția din Art Safari cuprinde lucrări din ambele perioade, este prima expoziție cuprinzătoare a celor șaptezeci de ani de activitate artistică, pusă în scenă în țara unde s-a născut. O comparație a lucrărilor din cele două capitole din viața sa ne arată că, deși imaginile pot să fi evoluat, peisajele pot fi diferite, iar colorizarea poate să fi suferit modificări, mâna care ține pensula și linia trasată păstrează semnătura unică a artistului, rămânând neschimbată de-a lungul vieții sale”.
Program și bilete Art Safari 2022
Art Safari va putea fi vizitat în perioada 12 mai – 7 august 2022, de luni până joi, în Palatul Dacia-România, din Centrul Vechi al Bucureștiului (str. Lipscani, nr. 18-20). În toamnă, Art Safari se va întoarce cu cea de-a 10-a ediție, cu un nou sezon expozițional de 3 luni. Este pentru prima dată în istoria evenimentului când același spațiu este folosit doi ani la rând, în baza unui parteneriat semnat între Art Safari și Muzeul Municipiului București. Biletele și abonamentele pot fi achiziționate pe tickets.artsafari.ro.
Art Safari este un proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii, aflat sub patronajul Primăriei Municipiului București și UNESCO România și realizat în parteneriat cu Muzeul Municipiului București.
Fotografie principală: „Amsterdam”, 1960, colecție privată. Credit foto: Art Safari