Maurizio Cattelan răspunde acuzației de plagiat în cazul bananei lipite pe perete
Artistul italian Maurizio Cattelan a răspuns acuzației de plagiat care i-a fost adusă de Joe Morford în cazul bananei lipite cu bandă adezivă pe perete și a spus că a creat supranumita instalație fără să aibă cunoștință de lucrarea celuilalt artist.
Anul acesta, Cattelan a fost dat în judecată în Statele Unite pentru plagiat în cazul bananei lipite cu bandă adezivă pe perete la Art Basel Miami Beach, în 2019.
Numită „Comedian”, aceasta a fost una dintre prezentările controversate ale lui Cattelan, după funcționalul vas de toaletă din aur de 18 karate instalat la Muzeul Guggenheim în 2016.
Artistul Joe Morford susține că Maurizio Cattelan a copiat lucrarea sa „Banana & Orange” (2000), care reprezintă bucăți de fructe lipite cu bandă adezivă pe perete. Inițial, avocații lui Cattelan au încercat să obțină respingerea procesului, însă în iulie un judecător din Florida a decis că există suficiente asemănări între „Comedian” și „Banana & Orange” pentru ca procesul să meargă mai departe.
Într-o nouă declarație depusă de avocații lui în urmă cu o săptămână este precizat că Maurizio Cattelan nu știa de existența unei instalații asemănătoare, citează artnews.com.
Copii ale „Comedian”, vândute pentru circa 400.000 de dolari
Morford susține că și-a înregistrat lucrarea în 2020 la U.S. Copyright Office și că a partajat imagini cu aceasta pe platformele social media și pe site-ul propriu.
Potrivit unor documente din proces, Cattelan a vândut trei copii și două încercări ale „Comedian” pentru mai mult de 390.000 de dolari.
Maurizio Cattelan „a creat lucrarea «Comedian» independent, fără să aibă cunoștință de sau fără referință la lucrarea reclamantului, «Banana & Orange»”, se arată în declarația apărării.
Acest proces este al doilea în 2022 în care este implicat artistul. Primul a fost deschis la Paris, unde a fost pus sub semnul întrebării dacă el ar putea fi considerat autorul unora dintre cele mai cunoscute lucrări pe care le semnează, având în vedere că a angajat un sculptor în ceară care să le producă. Acest proces a fost respins în iulie. Cattelan nu a fost pârât în proces, ci doar Perrotin, galeria care îl reprezintă, și Monnaie de Paris, spațiu care a organizat o retrospectivă a creației lui.