
„Nudul remarcabil” al iubitei Rafaëla de Tamara de Lempicka, scos la licitație
Când Tamara de Lempicka a întâlnit-o pentru prima dată pe tânăra prostituată Rafaëla pe Bois de Boulogne din Paris, a fost fermecată. Amintindu-și de întâlnire, artista a numit-o pe Rafaëla „cea mai frumoasă femeie pe care am văzut-o vreodată”. Ea a adăugat: „Ochi negri imenși, gură frumoasă și senzuală, corp frumos. O opresc și îi spun: „Domnișoară, eu sunt pictoriţă și aș vrea să pozezi pentru mine. Ați face asta?”. Ea a spus: „Da. De ce nu?”.
A fost începutul unei relații intense – Lempicka și Rafaëla au devenit iubite, iar modelul apare în câteva dintre nudurile importante ale artistei, inclusiv în „La Belle Rafaëla” din 1927, descris de critici și cercetători drept „unul dintre cele mai remarcabile nuduri ale secolului” și „cea mai mare realizare din cariera pictoriţei”.
Acest tablou, care înfățișează o femeie cu părul scurt, luminată de o rază și acoperită cu o pânză roșie care se asortează cu rujul ei, va fi scos la licitație de Sotheby’s în această lună, cu o estimare de 6-9 milioane de lire sterline.
Casa de licitații a numit-o una dintre cele mai mari opere ale Tamarei de Lempicka care au fost scoase vreodată la licitație și un exemplu prin excelență al stilului senzual și elegant al artistei, care a ajuns să personifice epoca art deco. Este, de asemenea, un exemplu de sfidare a lui Lempicka față de subiectul nudului feminin, care, din punct de vedere istoric, este un domeniu rezervat artiștilor bărbați.
„Lempicka a fost revoluționară în descrierea unui nud feminin seducător din perspectiva unei femei, într-un moment în care narațiunea artei era orientată către bărbați”, a declarat André Zlattinger, șeful departamentului de artă modernă pentru Europa de la Sotheby’s.
„Piața a început să o aprecieze cu adevărat abia în ultimii ani, nu numai în contextul art deco – care își sărbătorește centenarul în acest an – ci și în contextul istoriei artei. O reprezentare senzuală a femeii care i-a fost atât muză, cât și amantă, tabloul este remarcabil și pentru prezentarea unei femei în deplină posesie a sexualității sale, de către o femeie care a trăit la maximum ideea de libertate artistică și sexuală în timpul unei perioade definitorii dintre cele două războaie mondiale”.
„Baroneasa cu pensula”
Născută Tamara Rosalia Gurwik-Gorska în 1898 în Varșovia, Polonia (pe atunci un stat suveran al Rusiei), Lempicka a ajuns să fie recunoscută atât prin epitetul său, „baroneasa cu pensula”, cât și ca o emblemă a anilor ’20 ai secolului trecut.
După divorțul părinților, a fost trimisă să locuiască la mătușa sa bogată din Sankt Petersburg, unde și-a dezvoltat gustul pentru lux. La 18 ani s-a căsătorit cu Tadeusz Lempicki, dar în decurs de un an Revoluția Rusă i-a forțat pe tinerii căsătoriți să se mute la Paris.
În încercarea de a se reinventa, și-a asumat numele Tamara de Lempicka, care i se părea că are un aer aristocratic. Curând, a cultivat un cerc social strălucitor, impunându-se ca pictoriță de portrete la superlativ atât pentru noii bogați, cât și pentru elita aristocratică. În această perioadă, ea și Lempicki au divorțat, iar mai târziu s-a căsătorit cu baronul Raoul Kuffner, după ce acesta i-a comandat să picteze un portret al amantei sale.
Cuplul s-a mutat la Hollywood după izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial, unde Lempicka a fost, pentru scurt timp, vedeta Tinseltown-ului, înainte ca lucrările sale să înceapă să cadă în dizgrație odată cu ascensiunea expresionismului abstract. După moartea subită a baronului pe un pachebot în 1961, ea s-a mutat în Texas, înainte de a se stabili în Cuernavaca, Mexic, unde a trăit până la moartea sa în 1980.
Însă, în ultimele două decenii, piața operei lui Lempicka a fost în ascensiune. Printre primii colecționari ai lucrărilor sale s-au numărat Madonna, Barbra Streisand, Jack Nicholson și Wolfgang Joop, iar anul trecut a avut loc debutul pe Broadway al musicalului „Lempicka” și deschiderea primei sale retrospective în SUA.
În ciuda căsătoriilor sale, relația lui Lempicka cu Rafaëla a fost cea care a captat imaginația. Ea a inspirat autori și dramaturgi deopotrivă, inclusiv pe Ellis Avery, al cărui roman „The Last Nude” imaginează relația lor.
Tabloul va fi expus publicului la Sotheby’s Zurich între 13 și 15 iunie, iar la Londra între 18 și 24 iunie. Tabloul a fost oferit ultima dată la licitație în mai 1985 și a fost achiziționat de actualul proprietar în anii 1990.
Recordul de licitație al lui Lempicka este de 16,3 milioane de lire sterline, stabilit la Londra în februarie 2020 pentru „Portrait of Marjorie Ferry”.
Foto credit: Sotheby’s