O amplă colecţie de fotografii realizate de James Van Der Zee va intra în posesia a două muzee newyorkeze
Astfel, 20.000 de printuri şi 30.000 de negative ale celui cunoscut pentru ilustrarea vieţii din clasa de mijloc a afro-americanilor vor fi deţinute de Metropolitan Museum of Art şi Studio Museum din Harlem, arată hyperallergic.com.
Este considerată una dintre cele mai vaste colecţii ale lucrărilor unui fotograf iar, la Met, el se alătură unor nume precum Walker Evans şi Diane Arbus. De altfel, este prima dată când the Metropolitan Museum of Art colaborează cu o altă instituţie pentru a “păstra moştenirea unui artist”.
În prezent, the Studio Museum deţine 6.000 de printuri şi 7.000 de negative, iar Met va achiziţiona restul de 14.000 de printuri şi 23.000 de negative de la văduva fotografului, Donna Mussenden Van Der Zee şi de la institutul său. De asemenea, muzeul newyorkez va deţine şi drepturile de autor pentru imaginile lui Van Der Zee.
Acesta este rezultatul efortului din 2018 al lui Mussenden Van Der Zee de a crea o arhivă a lucrărilor soţului său.
James Van Der Zee s-a născut în Lenox, Massachusetts, un oraş predominant alb
Mama sa a fost cameristă iar tatăl său, majordom, pentru Ulysses S. Grant, atunci când acesta din urmă era la Casa Albă. Tânărul a crescut visând să fie violonist dar, după ce a primit primul său aparat, la 14 ani, a început să facă fotografii familiei şi în oraş.
În 1906, la vârsta de 20 de ani, s-a mutat în New York, cu fratele său, unde a lucrat ca liftier şi ca ospătar. După un an în Newark, când a fost tehnician într-un atelier de fotografie, s-a întors în metropolă unde şi-a deschis propriul studio pentru portrete. În Harlem a făcut sute de asemenea fotografii, iar în anii ’20 a surprins efervescenţa socială a vremii, care a culminat cu fenomenul numit “Harlem Renaissance”.
Van Der Zee a fotografiat oameni plini de viaţă, la nunţi, în saloane de înfrumuseţare sau cluburi de biliard. Printre cei imortalizaţi de el se numără Muhammad Ali, Jean Michel Basquiat şi Countee Cullen. De multe ori retuşa fotografiile, făcând subiecţii “mai frumoşi”.
În 1967, Reginald McGhee, care era consultant pentru o viitoare expoziţie la Met, a intrat din întâmplare în studioul lui Van Der Zee din Harlem, unde a aflat că fotograful are o colecţie de 75.000 de poze, făcute în şase decenii. Acesta a fost începutul a ceea ce a devenit expoziţia “Harlem on My Mind” din anul care a urmat.
La câteva săptămâni după expoziţia de succes de la Met, Van Der Zee a fost evacuat din locuinţa sa din Harlem şi afacerea a mers din rău în mai rău. Pentru a proteja multele fotografii ale acestuia, McGhee a înfiinţat Institutul James Van Der Zee, care, în 1978 a devenit parte din the Studio Museum.
În 1981, fotograful, atunci la vârsta de 95 de ani, a dat în judecată muzeul pentru a recupera 125.000 de printuri, negative şi plăci fotografice. Într-un final, prin mediere, urmaşii lui James Van Der Zee au primit jumătate din colecţie, iar a doua jumătate a fost împărţită între Studio Museum şi Institutul care îi poartă numele.
Astfel, colaborarea dintre Met, the Studio Museum şi Donna Mussenden Van Der Zee reprezintă, într-o măsură o “împăcare”.
“Colecţia şi-a găsit un cămin definitiv ideal”, a afirmat ea.
Credit foto: Metropolitan Museum of Art via hyperallergic.com: James Van Der Zee, “Autoportret” (1931)