O lucrare de Mondrian ar fi fost expusă cu susul în jos timp de 75 de ani
O lucrare de Piet Mondrian ar fi fost expusă cu susul în jos mai mult de 75 de ani, a declarat Susanne Meyer-Büser, curatoarea expoziției „Mondrian. Evolution”, care va fi deschisă pe 29 octombrie la muzeul Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen K20 din Germania.
La o conferință de presă, ea a spus că „New York City 1” (1941), atracția expoziției, nu a fost vreodată expusă corect în public.
Primul indiciu că tabloul – versiune a „New York”, care se află la Centrul Pompidou din Paris – nu era dispus corect a fost oferit de o fotografie făcută în studioul artistului în 1944, la scurt timp după moartea lui. În imagine, „New York City 1” poate fi văzut pe un șevalet cu dungile galbene, albastre și negre grupate strâns în partea de sus.
„Este posibil ca orientarea ce apare în fotografie să fie cea pe care o intenționa Mondrian?”, s-a întrebat curatoarea, citează revista Monopol. Potrivit ei, tabloul a fost prezentat prima dată public la Museum of Modern Art din New York în 1945. Acolo, gruparea de dungi apărea în josul lucrării. „A fost omisiune?”, a adăugat ea, completând că e posibil să fi fost întors atunci când a fost despachetat la MoMA în urmă cu peste 75 de ani.
Meyer-Büser susține că are dovezi dincolo de fotografia făcută în studioul lui Mondrian. Ea consideră că artistul a lucrat de sus în jos, așternând cu grijă dungile de bandă adezivă una peste alta, împletindu-le într-un mod specific, ceva ce ar fi fost mult mai dificil dacă ar fi lucrat de jos în sus.
Indiferent, lucrarea va fi expusă în cadrul „Mondrian. Evolution”, o retrospectivă a operei artistului, la fel cum a fost până acum, începând cu 1945. Curatoarea însăși a recunoscut că „probabil nu există o orientare bună sau rea” a tabloului.
„New York City 1” nu ar fi singura lucrare care a fost prezentată incorect la MoMA. În 1961, în cadrul unei retrospective Henri Matisse, un vizitator a observat că „Le Bateau” era expus invers. Într-un final, după mai multe semnalări, inclusiv în New York Times, curatorii muzeului au reparat greșeala.
Piet Mondrian, de la figurativ la abstract via neoplasticism
Piet Mondrian (7 martie 1872, Amersfoort, Utrecht – 1 februarie 1944, New York) este considerat unul dintre cei mai importanți artiști ai secolului 20. Cunoscut pentru picturile abstracte, cu linii negre verticale și orizontale, cu blocuri în culori primare, Mondrian a început ca pictor figurativ și a trecut apoi la stilul abstract.
A studiat la școala de pictură din Haga, apoi a fost co-fondator al mișcării artistice De Stijl, împreună cu Theo van Doesburg.
Mondrian și-a dezvoltat propria artă nefigurativă, numită neoplasticism, despre care credea că e necesară pentru a crea frumusețea universală.
În 1911, a ajuns la Paris, unde a experimentat inclusiv Cubismul. Opera lui a influențat mișcări ulterioare, precum expresionismul abstract și minimalismul, dar și designul, arhitectura și moda. După vârsta de 70 de ani, Piet Mondrian s-a mutat la New York, unde s-a împrietenit cu artiști ca Willem de Kooning și Lee Krasner și cu reputata colecționară Peggy Guggenheim.