Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Trivia – Un tablou al lui Matisse, expus din greșeală cu susul în jos mai mult de o lună

Trivia – Un tablou al lui Matisse, expus din greșeală cu susul în jos mai mult de o lună

Știați că… în octombrie 1961, tabloul „Le bateau” al lui Henri Matisse a fost expus cu susul în jos la Museum of Modern Art și a rămas așa mai mult de o lună, fără ca cineva să observe?

Muzeul din New York a inaugurat expoziția „The Last Works of Matisse: Large Cut Gouaches” pe 18 octombrie 1961, fără a remarca faptul că una dintre lucrări, „Le bateau”, era agățată invers.

Eroarea a fost depistată după 47 de zile, timp în care nu a fost remarcată nici de echipa muzeului, nici de vreunul dintre cei 116.000 de vizitatori, între care fiul lui Matisse, Pierre.

Având în vedere natura lucrării, alcătuită doar din câteva linii, greșeala a fost cumva de înțeles.

Genevieve Habert, agent de bursă pe Wall Street, a fost însă mai atentă. După trei vizite ale expoziției, ea s-a convins că pictura a fost întoarsă și a declarat pentru New York Times că era convinsă că „Matisse nu ar fi pus vreodată motivul principal, mai complex, în partea de sus și pe cel inferior în partea de sus”.

Habert a comparat ceea ce vedea cu imaginea din catalogul expoziției. Paznicul muzeului căruia i-a spus inițial nu a fost tocmai receptiv. El i-a răspuns: „Nu știi ce e sus și ce e jos și nici noi. Nu putem fi responsabili pentru print”.

Femeia a contactat NY Times, care a dezvăluit eroarea într-un articol publicat pe 5 decembrie, la o zi după ce directorul expozițiilor din muzeu, Monroe Wheeler, a repus tabloul cu partea corectă în sus. El a declarat ziarului că a fost vorba „doar de neatenție”. De cealaltă parte, asistentul curatorului responsabil cu instarea expoziției a spus că lucrarea este „foarte derutantă”.

Din păcate, pentru că expoziția s-a încheiat pe 4 decembrie 1961, „Le bateau” a fost expus corect doar când ea a fost demontată.

Un incident considerat similar a avut loc la Whitney Museum of American Art, în 2015. O lucrare a lui Jackson Pollock, „Number 27” (1950), care fusese dispus orizontal în catalogul artistului și în broșura muzeului, a fost expus vertical pentru expoziția inaugurală a instituției, „America is Hard to See”.

Decizia Whitney a fost însă intenționată, bazată pe fotografii ale picturii instalate la fel, la Betty Parsons Gallery din New York, în anul în care a fost realizată.