Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  O lucrare de Vermeer de la Met ar putea conţine un autoportret al artistului
a maid asleep

O lucrare de Vermeer de la Met ar putea conţine un autoportret al artistului

Tehnologia cu raze X a dezvăluit că un bărbat ascuns în fundalul tabloului „A Maid Asleep” ține în mână o pensulă, scrie The Art Newspaper.

Este cunoscut faptul că un tablou Vermeer de la Muzeul Metropolitan de Artă din New York ascunde o imagine a unui bărbat, care a fost pictată peste lucrare de artist. Acum, noi investigații au dezvăluit că figura ascunsă pare a fi un pictor, mânuind o pensulă în fața unui șevalet. Bărbatul reprezintă probabil un autoportret al lui Vermeer.

Descoperirea a fost făcută atunci când „A Maid Asleep” a fost recent supusă unei cercetări detaliate non-invazive de către conservatoarea Dorothy Mahon și colegii ei de la Met. Cea mai recentă tehnologie, inclusiv cu raze X, a făcut posibil să se vadă mult mai mult decât înainte.

Cercetarea a dezvăluit nu doar figura unui bărbat, ci și a unui artist la lucru, cu mâna întinsă într-o ipostază care sugerează că ținea o perie. Când Vermeer a pictat peste el, pare să fi remodelat șevaletul într-un cadru de fereastră. Aceste descoperiri fascinante au fost anunţate la un simpozion „Vermeer” de la Rijksmuseum din Amsterdam și pot avea ramificații mai largi.

O lucrare târzie

The Art Newspaper a identificat un tablou de Nicolaes Maes, un contemporan al lui Vermeer, care include figura mică a unui artist la șevalet, reflectată într-o oglindă atârnată pe perete, în spatele unei scene interioare. Tabloul lui Maes, „The Naughty Drummer”, care se află în colecția Thyssen, de la Madrid, arată oglinda chiar deasupra figurii mamei. „The Naughty Drummer” datează din jurul anului 1655 și „A Maid Asleep” din 1656-57, ceea ce ar face din Vermeer o pictură puțin mai târzie.

Maes a locuit în Dordrecht, la 30 km de Delft, oraşul lui Vermeer. Deși nu există nicio dovadă că cei doi artiști s-au întâlnit, este posibil să fi făcut acest lucru și este foarte probabil ca Vermeer să cunoască cel puțin unele dintre picturile lui Maes. Dacă Vermeer a urmat exemplul lui Maes, atunci omul pictat, adesea considerat a fi un pretendent sau stăpânul casei, este într-adevăr un artist la lucru, reflectat într-o oglindă. Vermeer a pictat oglinzi în mai multe dintre tablourile sale, iar inventarul întocmit după moartea sa a consemnat că deținea una.

Identificarea bărbatului ascuns din „A Maid Asleep” ca artist ne poate spune mult mai multe despre semnificația imaginii. Femeia adormită poate nu este o femeie de serviciu, ci un model epuizat de pozat. Dacă da, este posibil ca pictura să fie necesar a fi redenumită.

Mahon continuă cercetările asupra tabloului de Vermeer împreună cu colaboratorii săi, Silvia Centeno și Federico Carò.

Foto credit: „A Maid Asleep”, Johannes Vermeer, circa 1656-57, Met, New York