Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Omagiu inedit adus de Raynaud capodoperei anti-război a lui Picasso
sorbonne, jean pierre raynaud

Omagiu inedit adus de Raynaud capodoperei anti-război a lui Picasso

Artistul francez Jean Pierre Raynaud a prezentat un omagiu adus capodoperei anti-război a lui Pablo Picasso din 1937, „Guernica”, la un an de la debutul invaziei Ucrainei de către Rusia.

Lucrarea a fost prezentată la Universitatea Pantheon-Sorbonne din Paris și a fost instalată în fața unei reproduceri tipărite a tabloului lui Picasso. Ea va fi expusă până la 24 aprilie, dată la care va fi înmânată ambasadorului Ucrainei în Franța, Vadym Omelchenko.

Raynaud a explicat, într-un interviu acordat Art Newspaper, că ideea piesei a venit de la editorul francez de stampe Baudouin Jannink.

„El mi-a spus: «Picasso a făcut Guernica împotriva ororilor războiului, îți sugerez să te exprimi cu privire la agresiunea Ucrainei făcând o lucrare care să fie echivalentul său contemporan»”, și-a amintit Raynaud. „Am răspuns afirmativ. Pe de o parte, sunt de partea țării agresate, pe de altă parte, opera lui Picasso este exemplară: cu ea, arta a fost capabilă să ofere un răspuns universal la oroare”.

Prea puține legături stilistice

Cei care privesc tabloul lui Raynaud fără context s-ar putea să se străduiască să găsească vreo legătură cu „Guernica”, o compoziție monocromatică, de factură cubistă târzie, realizată după ce orașul spaniol a fost bombardat de naziști în 1937.

Interpretarea lui Raynaud împărtășește dimensiunile exacte ale pânzei lui Picasso, dar nu multe altele. Nu prezintă nici soldații muribunzi sau animalele înjunghiate, nici reprezentările expresioniste ale violenței.

În schimb, pe pânza lui Raynaud se află două cercuri roșii cu semnul „interzis”, însoțite de o pereche de linii negre paralele. Totul arată mai degrabă ca un indicator stradal decât ca o declarație politică.

schita jp raynaud și print guernica

Schiță lucrare Jean Pierre Raynaud și print „Guernica”

Aceste simboluri se regăsesc în limbajul vizual al artistului în vârstă de 83 de ani încă de la începutul anilor 1960.

Raynaud a mai declarat pentru Art Newspaper că a ales simbolurile sale ușor de recunoscut pentru că îi fac pe spectatori „să simtă frica așa cum o simte un copil de patru ani, într-un mod instinctiv și intim”.

„Folosesc semne care acționează în amonte de judecată și analiză, semne de avertizare care ne aduc împreună așa cum ne aduce împreună faptul că ne naștem și dispărem într-o zi”, a continuat artistul. „Cu toții avem de-a face cu acest semn: violența”.

Yann Toma, artist și profesor la Sorbona, a transmis într-un comunicat: „Această lucrare este de o importanță crucială pentru a ne reaminti libertatea pe care o avem și pe care ei nu o mai au”.

În cele din urmă, pânza fără titlu a lui Raynaud va fi transferată la Muzeul Național de Artă din Kiev. Până atunci, ea va fi depozitată la Muzeul Picasso din Paris.