Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Picturi ale lui Paul Gherasim din anii 1970 – 2005 și o creație a grupării NOIMA, la Galleria 28
noima, Însemn de acasă

Picturi ale lui Paul Gherasim din anii 1970 – 2005 și o creație a grupării NOIMA, la Galleria 28

Expoziția de pictură „Paul Gherasim. Întemeietorul”, care reunește lucrări ale regretatului artist din Grupul Andreescu, va fi vernisată la Galleria 28 din Timișoara pe 7 septembrie. Aceasta este parte din seria de expoziții care aduc în atenția publicului Grupul Andreescu și artiștii apropiați acestui filon.

Maria Pașc și Andrei Rosetti sunt curatorii expoziției ce cuprinde lucrări realizate de Paul Gherasim între anii 1970 și 2005. Alături de acestea va fi expus și un document video al acțiunii land art „Însemn de acasă/ Letter from Home”, realizată de gruparea NOIMA în 2021 în amintirea pictorului.

La vernisaj vor fi lansate volumul „La Singureni”, semnat Maria Pașc, și catalogul expoziției „Grupul Andreescu: Aurel Cojan”, organizată de Galleria 28 în perioada 7 – 22 aprilie 2023.

Paul Gherasim (1925 – 2016), Ștefan Sevastre (1926 – 2017) și Aurel Cojan (1914 – 2005) – asupra cărora curatorii s-au oprit în acest an – sunt trei dintre pictorii Grupului Andreescu, care au fost excluși din Uniunea Artiștilor Plastici în toamna anului 1954. Formule precum „dispreț față de realismul socialist și arta sovietică”, „concepții antirealiste”, „atitudinea greșită față de realitate”, „propensiunea spre melancolie”, „tonalitățile surde și întunecate” sintetizau în epocă abaterea canonică a tinerilor pictori, spune Andrei Rosetti.

„Urmele lăsate de Paul Gherasim în deceniile următoare – pictura, expozițiile pe care le-a organizat pentru alții sau în slujba vreunui enunț poetic, grupările – toate dezvăluie întemeietorul, un neobosit «născocitor de utopii», așa cum accepta (într-un dialog cu Mihai Sârbulescu) să fie numit. Spre deosebire de anul trecut, când atrăgeam atenția tot la Galleria 28 asupra poeticii expozițiilor sale eseu, ne vom opri acum asupra picturii lui Paul Gherasim – ea însăși, reîntemeiere. Începând cu Bolțile de lumină pictate la finele anilor ’60, Paul Gherasim însemna pe diferite căi ale poeticului o singură temă – temeiul prin excelență – LOGOS-ul”, afirmă Andrei Rosetti.

Expoziția va fi deschisă până pe 18 septembrie.