Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Profesor de istoria artei angajat de Orlando Museum of Art neagă că a autentificat controversatele lucrări Basquiat confiscate de FBI

Profesor de istoria artei angajat de Orlando Museum of Art neagă că a autentificat controversatele lucrări Basquiat confiscate de FBI

Jordana Moore Saggese, profesor de istoria artei angajat de Orlando Museum of Art din Florida să ofere evaluare profesională în cazul a 27 de tablouri care au fost atribuite în mod contestat lui Jean-Michel Basquiat, a emis o declarație în care neagă că a susținut vreodată că lucrările sunt autentice.

Lucrările din expoziția „Heroes & Monsters” au fost confiscate de FBI în luna iunie. Teoretic, ele ar fi fost descoperite într-un depozit în urmă cu zece ani.

Saggeese susține în textul publicat de The Baltimore Sun: „Nicăieri în rapoarte nu am oferit atribuire pozitivă sau definitivă lui Basquiat a vreunei lucrări de la Orlando Museum of Art”.

FBI a anchetat autenticitatea lucrărilor de când se presupune că au fost descoperite în Los Angeles în 2012. A fost concluzionat că au existat informații false legat de presupusa proprietate anterioară a tablourilor, potrivit The New York Times.

Saggese, în prezent profesor la University of Maryland și expert în Basquiat, a spus că a fost angajată în 2017 de proprietarii colecției pentru a-și exprima părerea profesională asupra lucrărilor.

Lucrările, analizate pe baza unor fotografii

Setul de lucrări era supranumit „Basquiat Venice Collection”, iar profesoara a precizat că a fost de acord să facă o analiză pe baza unor fotografii.

„Am oferit două rapoarte confidențiale și preliminare pentru colecționari, care nu erau destinate utilizării de o a treia parte (inclusiv pentru scopul autentificării) și care nu puteau fi distribuite fără consimțământul meu. În aceste rapoarte am respins nouă lucrări de-a dreptul. Am concluzionat că 11 lucrări «ar putea fi» Basquiat, exclusiv în baza analizei unor fotografii, păstrându-mi dreptul de a îmi modifica părerea în urma unei inspecții în persoană, care nu a fost vreodată asigurată. În final, am determinat că 7 lucrări «e posibil să fie» ale lui, cu avertismentul că mă bazam pe dovezile altor experți în grafologie și pe materiale și pe un «insert privind proveniența» oferit de domnul O’Donnell”.

Ea a continuat: „Ambele rapoarte au susținut că nu sunt în vreun fel destinate să înlocuiască certificarea de autenticitate a Estate of Jean-Michel Basquiat”.

Potrivit proprietarilor colecției, Basquiat ar fi vândut tablourile direct scenaristului de televiziune Thaddeus Quentin Mumford Jr., care le-a lăsat într-un depozit timp de 25 de ani, până când nu a mai putut plăti chiria și bunurile au fost scoase la licitație în 2012.

Colecția a fost cumpărată de dealerul de artă și antichități William Force și finanțistul lui, Lee Mangin, pentru aproximativ 15.000 de dolari. Avocatul Pierce O’Donnell din Los Angeles și-a arătat interesul pentru șase dintre lucrări.

Mumford a refuzat să confirme povestea și a declarat FBI că nu a cumpărat vreodată lucrări de Basquiat și că nu l-a întâlnit vreodată pe artist. Mumford a murit în 2018.

Amenințări și șantaj

Spre surprinderea lui Saggese, fragmente din raportul ei au ajuns în New York Times și au fost incluse în catalogul OMA dedicat expoziției.

Când ea a încercat să își retragă numele din materialele expoziției, Aaron De Groft, directorul OMA la acea vreme, „m-a intimidat și insultat și chiar a căutat să mă șantajeze”, a mai scris Saggese. „Aș vrea să lămuresc lucrurile”.

Într-un răspuns oferit NY Times, el a amenințat că va dezvălui cât de mult a fost ea plătită pentru raport.

De Groft a fost concediat de la OMA la câteva zile după raidul FBI din luna iunie 2022.