Raport – Jumătate din totalul expozițiilor muzeelor din SUA, centrate pe 4% dintre artiștii moderni și contemporani
Aproximativ jumătate din toate expozițiile prezentate de muzeele din Statele Unite între anii 2017 și 2021 au avut în centru mai puțin de 5% din un sfert de milion de artiști de la cei născuți la începutul secolului 20 la cei care creează astăzi, arată un studiu citat de artnews.com.
Raportul, realizat de economistul în artă Clare McAndrew și publicat de UBS, a trecut în revistă și orașele americane care au fost principalele centre artistice și factori care stimulează piața.
New York găzduiește cea mai mare parte dintre instituțiile de artă active, cu 26% din totalul național, inclusiv organizații private și nonprofit. Los Angeles se află pe locul secund, cu 7%, iar San Francisco, pe al treilea, cu 4%.
Datele arată că mai puțin de 20% dintre artiștii în viață și alții care au fost insuficient reprezentați de-a lungul timpului reprezintă subiecte pentru expozițiile muzeelor din SUA.
Artiști staruri, consacrați și emergenți
Folosind informații oferite de compania tehnologică Wondeur AI, artiștii au fost împărțiți în trei categorii: staruri, consacrați și emergenți. Ierarhia a fost bazată pe numărul de expoziții în care au fost prezenți și de profilul instituțiilor care le-au găzduit.
Artiștii staruri, cei mai prezenți în expozițiile din țară, au reprezentat 4% (sau 10.000) din numele incluse în baza de date a Wondeur AI, care cuprinde 250.000 de artiști născuți după anul 1900.
Artiștii consacrați au reprezentat 12%, iar cei emergenți, 84% din total.
Muzeele din Chicago și Los Angeles, axate pe artiștii emergenți
Potrivit raportului, 47% din toate expozițiile muzeelor americane care au avut loc în acești patru ani au fost dedicate categoriei de 4%. Alte 36 de procente au reprezentat artiștii consacrați și 17%, artiștii emergenți și slab reprezentați.
Muzeele din Chicago și Los Angeles s-au concetrat mai mult pe artiștii emergenți, în timp ce instituțiile din New York s-au axat pe artiștii de top și pe cei consacrați.
Curatorii din muzeele newyorkeze și din Los Angeles au fost, după cum arată raportul, cei care și-au asumat cele mai mari riscuri din țară. Acest lucru înseamnă că ei au dorit să promoveze artiști mai puțin consacrați față de omologii lor din alte regiuni.
Cât privește galeriile, chiar și cele mai importante, au fost mai dispuse să prezinte artiști dintr-o arie mai largă decât instituțiile. Dintre galeriile americane, 23% sunt concentrate pe artiștii staruri, în timp ce 41% preferă artiștii consacrați, iar 36%, artiștii emergenți.
McAndrew a notat că instituțiile americane tind să fie mai precaute în ceea ce privește programul lor expozițional decât galeriile, aceasta fiind o abordare „mai conservatoare a muzeelor”.
Foto: Museum of Modern Art