REPORTAJ – Svetlana Mihăilescu și hărțile timpului
Scenografa de film Svetlana Mihăilescu, artist vizual, expune la Galeria Romană lucrări de pictură și grafică realizate în ultimii trei ani.
A ales 70 dintre ele, desene în creioane colorate și picturi de șevalet care prezintă urme lăsate de om. Natura și arhitectura sunt în prim-plan, iar lucrările reprezintă o reflecție asupra timpului și asupra memoriei, după cum a spus la vernisajul din 1 septembrie Ioana Vlasiu, istoric de artă.
„Pe tot parcursul anilor, printre proiecte și pentru proiecte, am desenat în tuș, cu creioane colorate și pictat în guașă. Sigur, pictura în ulei presupune un spațiu și un timp dedicat anume pe care nu mi-am îngăduit să-l am. Am revenit la pictura în ulei odată cu perioada pe care am traversat-o cu toții în 2019 – 2022 când, reevaluându-mi demersul artistic în perioada de recluziune, am făcut această schimbare de parcurs. Așa se face că am renunțat la arta colectivă a filmului și am reluat drumul individual al artelor plastice”, a mărturisit artista într-un interviu publicat de Curatorial.
Culoarea predominantă este verdele, natura reprezentând un interes major al Svetlanei Mihăilescu, care își numește lucrările expuse „hărți ale timpului”, ele notând urmele lăsate de om pe case, porți, grădini și în câmpul sălbatic.
Expoziția poate fi vizitată până pe 28 septembrie.
Cine este Svetlana Mihăilescu
Svetlana Mihăilescu, născută pe 24 octombrie 1951, la București, a lucrat sub îndrumarea maestrului Vasile Grigore (între 1969 și 1970). În perioada 1970 și 1972, a urmat cursurile Universității Ottawa, în cadrul Departamentului de Arte Vizuale. În 1972, a frecventat cursurile de vară ale Escuela Superior de Belles Artes de San Fernando din Madrid. A absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București, secția Pictură de șevalet, la clasa prof. Constantin Blendea, în 1974.
A lucrat timp de trei ani ca stagiar la Studioul Cinematografic București. În 1976, a devenit membră a Asociației Cineaștilor (redenumită ulterior Uniunea Cineaștilor), la secția Scenografie.
Între 1976 și 2017 a realizat costume și, ocazional, decoruri pentru aproximativ 60 de lung și scurt metraje artistice. A colaborat cu regizori importanti ai cinematografiei românești, precum Mircea Daneliuc, Lucian Pintilie, Alexandru Tatos, Stere Gulea, Nae Caranfil, Radu Gabrea, Dan Pița, Andrei Gruzsniczki și Napoleon Helmis.
A obținut premii pentru 12 dintre lungmetrajele la care a lucrat, între care: „Moromeții” (r. Stere Gulea) – premiul ACIN, „Filantropica” (r. Nae Caranfil) – premiul UCIN, „Cocoșul Decapitat” (r. Radu Gabrea) – premiul UCIN, „Călătoria lui Gruber” (r. Radu Gabrea) – premiul UCIN și premiul Gopo, „Quod Erat Demonstrandum” (r. Andrei Gruzsniczki) – premiul UCIN.
A realizat costumele pentru mai mult de 60 de docu-drame ale Parafilm, difuzate pe canalele de televiziune ARTE și Discovery.