Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial  /  Artǎ   /  Restaurarea unei capodopere de Tintoretto dezvăluie un strat de istorie
tintoretto’s wise and foolish virgins, national trust images, james dobson

Restaurarea unei capodopere de Tintoretto dezvăluie un strat de istorie

Restaurarea timp de doi ani a capodoperei „Wise and Foolish Virgins”, de Jacopo Tintoretto, care este din nou expusă la Upton House în Warwickshire, a dezvăluit modificări realizate de artistul venețian din secolul XVI și de alții de-a lungul timpului.

Proiectul, care a cuprins și analizarea tabloului, a fost derulat de atelierul de restaurare Royal Oak Foundation al National Trust. O concluzie a fost aceea că restaurarea „dezvăluie un strat de istorie”.

Decorul arhitectural din pictura datată în jurul anului 1546 a fost modificat de mai multe ori până ce Tintoretto s-a hotărât la o variantă. Un balcon din piatră a reieșit odată cu analize cu raze X și corespunde balconului existent într-o a doua versiune a picturii, aflată la Museum Boijmans Van Beuningen din Rotterdam. Acesta din urmă a fost atribuit lui Tintoretto și e datat 1547 – 1550. Relația exactă cu pictura de la National Trust a fost mult timp neclară, însă descoperirea balconului de piatră din această lucrare poate duce la o reevaluare.

Deși pictura de la Boijmans necesită restaurare și analize suplimentare, experții muzeului olandez sunt convinși că lucrările „după toate aparențele, sunt strâns înrudite și, probabil, au apărut în paralel în același atelier”.

Pentimenti readuse la viață

În pictura de la Upton House, artistul a refăcut balconul ca structură din fier deschizând partea superioară pentru a oferi o vedere mai bună a figurilor frumos îmbrăcate de la petrecerea de nuntă. Înainte de restaurare, puteau fi observate elemente transversale între barele verticale, subliniate de restauratorii anteriori, care le-au înțeles ca făcând parte din compoziția dorită de artist.

De fapt, acest ultim proiect de conservare a dezvăluit că aceste caracteristici erau pentimenti (imagini, forme sau linii anterioare care au fost modificate și pictate). Examinarea atentă a straturilor de vopsea originale a arătat că Tintoretto a pictat inițial elemente încrucișate, dar le-a îndepărtat, doar pentru ca aceste caracteristici să devină din nou vizibile prin straturi de vopsea din ce în ce mai translucide, îmbătrânite, accentuate de curățarea agresivă anterioară. Lucrările de conservare au readus această secțiune a picturii mai aproape de modul în care Tintoretto a intenționat-o, respectând pentimenti-ul său prin utilizarea in-painting pentru a reduce impactul vizual al elementelor încrucișate.

Scanarea în infraroșu a arătat și cum artistul a eliminat toate elementele balconului din stânga tabloului, înlocuindu-le cu imaginea unui servitor care întinde o masă. Vopseaua care nu era originală, folosită pentru a acoperi vechea extensie a balconului, devenise vizibilă în timp.

Analiza vopselurilor, realizată împreună cu Art Discovery, a confirmat prezența unui strat de bază întunecat din resturi de paletă – tipic pentru Tintoretto – și a unei proporții de pigmenți de lac translucizi aplicați în până la opt straturi pentru a obține profunzimea și intensitatea culorilor celebre ale artistului.

Lucrarea, cumpărată de lordul Bearsted – fostul proprietar al Upton House – în 1939, a fost curățată temeinic și refăcută, un proces care implică atașarea unei noi pânze de susținere pe spate, și este acum expusă din nou în salonul conacului.

Picturile lui Tintoretto sunt rare în colecțiile caselor de țară, iar National Trust are doar două. Cealaltă, intitulată „Apollo crowning a Poet and joining him with a Consort, witnessed by Hercules and by four other Females”, se află la Kingston Lacy House, în Dorset. Majoritatea picturilor lui Tintoretto au rămas instalate în bisericile, palatele și clădirile publice venețiene pentru care au fost comandate.

Foto: „Wise and Foolish Virgins”, de Jacopo Tintoretto; National Trust / James Dobson

nl image

Descoperă arta alături de noi – abonează-te acum!

Artă, artiști, frumusețe și istorii inedite..
Abonează-te la newsletter pentru o selecție curatoriată de povești din lumea artei și a frumuseții care ne înconjoară.

Nu trimitem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.