Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Retrospectivă Pissarro după mai mult de 60 de ani într-un muzeu elvețian

Retrospectivă Pissarro după mai mult de 60 de ani într-un muzeu elvețian

Artist major în istoria artei, Camille Pissarro este în centrul unei expoziții la Kunstmuseum din Basel, în Elveția. Aici este pus în valoare rolul major și fondator al pictorului în curentul impresionist.

Camille Pissarro (1830-1903) nu este cel mai cunsocut dintre impresioniști și, cu toate acestea, artistul a jucat un rol esențial în curent. Este ceea ce pune în lumină Kunstmuseum Basel, prin intermediul unei retrospective intitulate „Atelierul modern”, deschisă până la 23 ianuarie, anunță site-ul francetvinfo.fr.

Aproximativ 180 de opere de Pissarro sunt expuse într-un parcurs cronologic care se concentrează și pe colaborarea cu artiști contemporani cărora Pissarro le-a fost pe rând prieten și mentor, precum: Paul Cézanne, Claude Monet, Paul Gauguin, Edgar Degas, Mary Cassatt și alții.

Și dacă numele lui Pissarro este poate mai puțin cunoscut astăzi de marele public, omul rămâne un pilon al mișcării impresioniste. Ceea ce confirmă Josef Helfenstein, curator al acestei expoziții. „Cred că este subestimat în calitate de motor al mișcării, în condițiile în care el este cel care a ținut împreună grupul. Este singurul care a participat la opt expoziții de impresioniști. Este și cel care a inclus noi artiști precum Paul Cézanne”.

Pe cei doi i-a legat o adevărată prietenie de 20 de ani. Pissarro și Cézanne împărtășeau o convergență de viziuni, fiecare recunoscând influența celuilalt păstrându-și personalitățile.

Ceea ce se știe mai puțin și ceea ce subliniază expoziția de la Kunstmuseum din Basel este până la ce punct Camille Pissarro a fost un artist aproape avangardist, chiar anarhist. Un om avid de noi experiențe, de progres artistic.

Această dorință l-a determinat să treacă în anii 1880 la o a doua revoluție picturală: neoimpresionismul. Un curent bazat pe noi teorii științifice ale culorii și opticii, ale căror figuri principale sunt Georges Seurat, Paul Signac și Camille Pissarro. Este vorba de așezarea culorilor pure pe pânză, sub formă de mici atingeri în loc de a le amesteca pe o paletă sau direct pe tablou. Amestecarea culorilor are loc la distanță, în ochiul privitorului.

Pissarro este de o importanță specială pentru Kunstmuseum Basel care deține în colecția sa opt picturi și numeroase opere pe hârtie. Această retrospectivă este un eveniment, pentru că ultima expoziție dedicată acestui artist într-un muzeu elvețian datează de acum mai mult de 60 de ani.

Foto credit: Kunstmuseum Basel