Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Rijksmuseum a autentificat trei tablouri de Vermeer înaintea amplei retrospective a operei artistului
girl with a flute

Rijksmuseum a autentificat trei tablouri de Vermeer înaintea amplei retrospective a operei artistului

Rijksmuseum din Amsterdam a autentificat trei picturi cu atribuire contestată, extinzând astfel mica operă a artistului olandez Johannes Vermeer.

Între cele trei adăugiri se numără „Fata cu flaut/ Girl With a Flute”, care a ținut prima pagină a ziarelor toamna aceasta, când Rijksmuseum a anulat decizia National Gallery of Art din Washington DC de a-i retrage autentificarea.

Pictura din 1665 – 1670 se numără printre lucrările ce vor fi expuse în cea mai mare retrospectivă Vermeer organizată vreodată, deschisă pe 10 februarie 2023 la Rijksmuseum.

În prezent, ea se află la Washington, în expoziția „Vermeer’s Secrets”, unde este marcată ca fiind o lucrare de atelier.

Pieter Roelofs, co-curator Rijksmuseum, a declarat pentru ziarul olandez Het Parool: „Este împrumutată ca un «non-Vermeer», dar o vom expne ca pe un Vermeer adevărat”. El a adăugat că „îndoiala va dispărea în timpul zborului peste ocean”.

Expoziția de la Rijksmuseum va fi cea mai mare expoziție de până acum a operei lui Vermeer, cu 28 de tablouri reunite pentru prima dată. Existau doar 36 de tablouri de Vermeer care au supraviețuit, astfel încât orice schimbare în atribuire poate avea un impact imens asupra cercetării academice și a programelor legate de artist.

„Saint Praxedis” și „Young Woman Seated at a Virginal”, noi Vermeer

O pictură a Sfântului Praxedis a fost de asemenea acceptată ca fiind un Vermeer. Realizată între 1640 și 1645, este o copie a unei lucrări a artistului italian Felice Ficherelli.

Câțiva cercetători, în special Arthur Wheelock, un specialist în Vermeer, care a lucrat la National Gallery of Art, consideră că semnătura neidentificată îi aparține lui Vermeer. Pictura a fost exclusă din expoziția „Tânărul Vermeer”, care a călătorit la Haga, Dresda și Edinburgh între 2010 și 2011.

The Art Newspaper relatează că „Saint Praxedis” s-a vândut în 2014 la Christie’s pentru 7,2 milioane de lire sterline (6,3 milioane de dolari) ca fiind un Vermeer, cu sprijinul unei analize tehnice de la Rijksmuseum. Lucrarea va ajunge la Rijksmuseum anul viitor de la Muzeul Național de Artă Occidentală din Tokyo, unde este împrumutat de „o companie japoneză”, potrivit site-ului.

Ultima adăugare la expoziție este „Young Woman Seated at a Virginal” (1670 – 1672), din colecția Leiden a lui Thomas Kaplan. În ciuda unor îndoieli inițiale privind autenticitatea sa, tabloul a fost vândut la licitație la Sotheby’s, în 2004, pentru 16 milioane de lire sterline (aproximativ 19 milioane de dolari). El a fost de asemenea considerat un Vermeer autentic în urma unei examinări la Rijksmuseum.