Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  „Salvator Mundi”, subiect al unui serial
salvator mundi

„Salvator Mundi”, subiect al unui serial

„Salvator Mundi” este acum și subiect al unui serial, cu actrița Julianne Moore în rolul restaratoarei controversatului tablou care a fost vândut la o licitație Christie’s New York în 2017 pentru 450,3 milioane de dolari, devenind obiectul cu cea mai mare adjudecare la o licitație.

După licitație, au apărut numeroase speculații privind cumpărătorul și locul în care s-ar afla pictura attribuită lui Leonardo da Vinci, fapt contestat însă de mulți specialiști. Un film documentar, intitulat „The Lost Leonardo”, regizat de Andreas Koefoed, a fost lansat în 2021, iar în baza acestuia, va fi realizat un serial.

Julianne Moore va interpreta rolul Dianne Modestini, restauratoarea care a lucrat la acest tablou și una dintre cei care au susținut că este realizat de maestrul renascentist. Serialul va fi regizat de John Requa și Glenn Ficara, care au mai lucrat cu Moore la filmul „Crazy, Stupid, Love” din 2011. Noul proiect este în faza de dezvoltare.

Moore a mai jucat roluri care au avut legătura cu arta plastică. A fost Maude Lebowski, în „The Big Lebowski” (1998), filmul cult al fraților Joel și Ethan Coen, și pictorița Marian Wyman, în „Short Cuts” al lui Robert Altman din 1993. A mai interpretat, în filmul „Surviving Picasso” (1996), rolul Dora Maar, alături de Anthony Hopkins, în rolul artistului spaniol.

Asemănări cu „Mona Lisa” ale unui tablou pictat „90% în ultimii 10 ani”

Serialul va relata istoria întortocheată a picturii „Salvator Mundi”, începând cu momentul în care dealerul de artă Alexander Parrish a găsit-o la vânzare la o casă de licitații din New Orleans în 2005. El și colegul său Robert Simon au cumpărat lucrarea pe placaj, identificată ca fiind „după Leonardo”, pentru doar 1.500 de dolari. Conștienți de faptul că tabloul fusese deteriorat și restaurat cu stângăcie, au angajat-o pe Modestini să îl repare. Și ea a fost convinsă că este o lucrare semnată de Leonardo atunci când a observat detalii asemănătoare cu „Mona Lisa”.

Într-o manevră publicitară, licitatorul a introdus tabloul într-o vânzare de artă contemporană; în mod ironic, o parte din lucrările de restaurare la care a fost supus tabloul de-a lungul timpului l-au pus sub observație. „Gluma care circulă în lumea artei contemporane”, spunea Kenny Schachter, colaborator Artnet News, a fost că acest lucru se datorează faptului că „90 % din tablou a fost pictat în ultimii 10 ani”.

Și alții au rămas neconvinși de autenticitatea tabloului. În documentar, Frank Zöllner, un cercetător german în opera lui Leonardo, declară că cele mai bune părți ale picturii au fost realizate de fapt de Modestini. „Eu nu pot picta ca Leonardo”, a replicat restauratoarea. „Este foarte măgulitor, dar este absurd”.

Deși cumpărătorul nu a fost niciodată identificat în mod cert, se crede în general că este vorba despre prințul moștenitor al Arabiei Saudite, Mohammed bin Salman.

Tabloul a fost și în centrul unui proces de lungă durată în lumea artei, intentat de colecționarul rus Dmitri Rybolovlev împotriva magnatului elvețian Yves Bouvier. Bouvier a cumpărat tabloul de la Parrish și Simon pentru 83 de milioane de dolari și l-a vândut în aceeași zi rusului pentru 127,5 milioane de dolari.

Rybolovlev ar fi susținut că Bouvier nu s-a prezentat ca dealer, iar în proces a fost acuzată de complicitate la fraudă și Sotheby’s, care a intermediat vânzarea. Casa de licitații a fost exonerată de acuzații în ianuarie 2024. Rybolovlev a soluționat procesul împotriva lui Bouvier în mod confidențial. În plus, el a vândut tabloul pentru o suma de 3,5 ori mai mare.