
Sargent în Paris, de la adolescență la scandalosul portret „Madame X”
Cariera lui John Singer Sargent în Paris, de la adolescență la scandalosul portret „Madame X”, este redată prin o sută de lucrări expuse la Metropolitan Museum of Art din New York.
„Sargent and Paris” explorează începuturile carierei pictorului de origine americană John Singer Sargent (1856, Florența – 1925, Londra), de la sosirea sa la Paris, în 1874, ca student la arte în vârstă de 18 ani, până la mijlocul anilor 1880, când celebrul său portret „Madame X” a fost un succes scandalos la Salonul din Paris. Pe parcursul unui deceniu, Sargent a dobândit recunoaștere prin crearea de portrete deosebite și picturi care au depășit limitele convenționalului.
Pictura „Madame X (1884), aflată în colecția Met, reprezintă o femeie într-o rochie neagră strâmtă, este considerat astăzi o operă emblematică a lui. Sargent a expus-o pentru prima dată la Salonul de la Paris, unde a generat o controversă. Expoziția analizează în profunzime acest portret captivant și numeroasele schițe pregătitoare și el va fi prezentat alături de portrete selecționate ale parizienilor realizate de contemporanii lui Sargent.
Tabloul a fost cea mai mare realizare a perioadei petrecute de Sargent la Paris, iar această expoziție urmărește modul în care a ajuns acolo, explorând pe parcurs cum l-au influențat călătoriile sale în Africa de Nord, Spania, Țările de Jos și Italia.
Aflat într-un cerc cosmopolit de artiști, scriitori și sponsori, John Singer Sargent a reușit să navigheze cu succes prin sistemul francez de expoziții, obținând în același timp aprecieri și premii. După Paris, el s-a mutat la Londra, unde a continuat să expună, și a avut mai multe incursiuni în Statele Unite, având întreaga viață cetățenie americană.
Breteaua îndrăzneață, ridiculizată la Paris
Madame Pierre Gautreau (Virginie Amélie Avegno, născută în Louisiana; 1859-1915) era cunoscută la Paris pentru aspectul său elegant. Sargent spera să își sporească reputația pictând și expunând portretul ei. Lucrând fără comision, dar cu complicitatea artistei, el a subliniat stilul personal îndrăzneț al acesteia, arătându-i breteaua dreaptă a rochiei alunecând de pe umăr.
La Salonul din 1884, portretul a fost mai mult ridiculizat decât lăudat. Sargent a repictat breteaua și a păstrat lucrarea mai bine de 30 de ani. Când, în cele din urmă, a vândut-o muzeului Metropolitan, el a comentat: „Presupun că este cel mai bun lucru pe care l-am făcut”, dar a cerut muzeului să ascundă numele personajului.
„Sargent and Paris” este găzduită de Met în perioada 21 aprilie – 3 august 2025.
Foto: John Singer Sargent, „Madame X (Madame Pierre Gautreau)” (detaliu), 1883 – 1884; Met