Schițele lui Picasso din timpul celui de-al Doilea Război Mondial
Caietele cu schițe ale lui Pablo Picasso din timpul celui de-al Doilea Război Mondial sunt reunite pentru o nouă expoziție la Museo Picasso Málaga care explorează dezvoltarea radicală a practicii artistice a artistului spaniol în perioada în care el a locuit în orașul francez de coastă Royan, între 1939 și 1940.
Expoziția reunește pentru prima dată caietele de schițe ale lui Picasso din această perioadă.
„Picasso: The Royan Sketchbooks”, organizată în colaborare cu Fundația Almine și Bernard Ruiz-Picasso, va contextualiza aceste caiete prezentându-le alături de alte lucrări create de Picasso în Royan, precum și de documente din acea perioadă. Desene, guașe, picturi, fotografii și poezii ale artistului vor lumina în ansamblu acest capitol prolific din viața și cariera artistului.
Expoziția, curatoriată de Marilyn McCully și Michael Raeburn, este deschisă între 31 ianuarie și 30 aprilie 2025.
Opt caiete de schițe
Pablo Picasso a ținut, între septembrie 1939 și august 1940, pe când locuia în Royan, opt caiete cu desene în creion și cerneală. El se mutase în oraș, împreună cu Dora Maar și prietenul și secretarul său Jaime Sabartés, în urma izbucnirii celui de-al Doilea Război Mondial. Amanta lui Picasso, Marie-Thérèse Walter, și fiica lor, Maya, erau deja stabilite în Royan.
De-a lungul carierei, Picasso a folosit frecvent caiete de schițe pentru a capta idei vizuale. Dar, după ce s-a mutat la Royan și a lăsat în urmă două studiouri spațioase în Paris, natura activității sale artistice s-a schimbat. Probabil din cauza disponibilității limitate a materialelor artistice în Royan – cum ar fi pânzele și uleiurile – Picasso a cumpărat mai multe caiete obișnuite de la librăria locală Hachette, umplute cu hârtie liniară sau grilă, pentru a le folosi drept caiete de schițe. Caietele erau mici, ceea ce îi permitea să le transporte și să le folosească oriunde mergea.
Desenele realizate de Picasso în cele opt caiete de schițe dezvăluie nu numai idei pentru lucrări mai mari, ci și o abordare evolutivă a formei. Un punct culminant al expoziției va fi tabloul de mari dimensiuni în ulei pe pânză „Woman Dressing her Hair”, împrumutat de la Muzeul de Artă Modernă din New York, pe care Picasso l-a finalizat în iunie 1940. Pictura reunește multe dintre ideile radicale și experimentele legate de formă și compoziție prezentate în caietele de schițe.
„Picasso: The Royan Sketchbooks” scoate la lumină metodele de lucru ale lui Picasso și modul în care a fost afectat de cel de-al Doilea Război Mondial, oferind o perspectivă asupra unui capitol neexplorat până acum din viața și cariera artistului.
Foto: Pablo Picasso, „Bust of a Woman with her Arms Crossed behind her Head”, Royan, 7 noiembrie 1939 © Sucesión Pablo Picasso, VEGAP, Madrid