SUA au returnat Italiei opere de artă furate în valoare de 65 de milioane de dolari
Italia a sărbătorit săptămâna aceasta returnarea a aproximativ 600 de antichități din SUA, inclusiv statui antice de bronz, monede de aur, mozaicuri și manuscrise evaluate la 60 de milioane de euro (65 de milioane de dolari), care au fost furate cu ani în urmă, vândute muzeelor, galeriilor și colecționarilor din SUA și recuperate în urma unor investigații penale.
Printre cele mai valoroase artefacte expuse se numără o monedă de argint din secolul al IV-lea din Naxos, care îl înfățișează pe zeul vinului, Dionisos, care a fost furată dintr-un sit de săpături ilicite din Sicilia înainte de 2013 și introdusă ilegal în Regatul Unit.
Moneda, care era pusă în vânzare pentru 500.000 de dolari, a fost găsită la New York anul trecut, ca parte a unei investigații asupra unui cunoscut dealer britanic de monede.
La Roma, antichitățile recuperate după ce au fost furate și vândute ilegal, un comerț împotriva căruia Italia luptă, și-au găsit un sanctuar: Muzeul Național Roman, care le-a dedicat o sală în urmă cu doi ani. Acest loc special, denumit în mod poetic „Muzeul de Artă Salvată”, este găzduit în maiestuoasele Băi ale lui Dioclețian, cele mai mari din Roma antică, chiar în inima capitalei italiene. Acesta spune povestea operelor expuse: cum au fost furate în timpul săpăturilor clandestine din necropolele etrusce de la nord de Roma sau din Puglia, în „călcâiul cizmei” italiene. Cum au fost apoi scoase din Italia prin intermediul unei rețele de anticari, cu sediul la Geneva, în Elveția, de exemplu. Și cum au fost vândute colecționarilor străini.
Unele dintre „aceste obiecte au fost revândute sau donate marilor muzee americane”, explică directorul acestui muzeu unic, arheologul francez Stéphane Verger.
De mulți ani, Italia a lansat proceduri juridice și diplomatice pentru a le recupera. Cel mai recent succes: un set de trei statui de teracotă reprezentând „Orfeu și sirenele”, pe care Muzeul Getty din Los Angeles a fost de acord să le returneze Italiei în 2022, după ce a recunoscut că provin din „săpături ilegale”. Acum, întors în țara sa natală, trio-ul a fost expus la Muzeul de Artă Salvată în cadrul unei expoziții despre teracotă italiană. Muzeul dorește să prezinte aceste lucrări în cadrul unor expoziții tematice. „Nu vrem să fim ca marile muzee și să prezentăm doar lucrări frumoase”, explică directorul, care dorește să le pună în context. Cu atât mai mult cu cât muzeul se consideră o simplă escală: „operele nu rămân aici”, explică Stéphane Verger. „După ce sunt expuse o perioadă de timp, ele sunt repatriate în alte muzee italiene”, aceleași în care ar fi fost expuse dacă nu ar fi fost exportate și vândute ilegal.
Jefuitori de morminte
„Săpăturile clandestine au un impact foarte negativ asupra cunoștințelor noastre despre culturile antice”, spune Verger. În cazul necropolelor, care sunt vizate în special de faimoșii „tombaroli” (jefuitori de morminte), un obiect furat este deja o pierdere în sine, dar necunoașterea circumstanțelor exacte în care a fost găsit modifică iremediabil cunoștințele care pot fi obținute despre el. În prezent, muzeul este închis pentru lucrări, în timp ce Roma trece printr-o metamorfoză în vederea pregătirii Jubileului din 2025, anul declarat sfânt de Papa Francisc, în timpul căruia se așteaptă ca milioane de catolici să viziteze Orașul Etern.
O stare tranzitorie care reflectă modul în care a fost conceput acest muzeu: în mișcare perpetuă. Cu fiecare expoziție, acesta trebuie să-și schimbe forma pentru a pune în valoare cât mai bine antichitățile pe care le găzduiește.
Foto credit: Ministero della Cultura