Trei expoziții de artă din 2024 care au trasat spiritul vremii
Diverse expoziții au contribuit, în 2024, la modelarea retoricii în lumea artei, stârnind controverse, dezbateri și unele au dezvăluit mai multe despre zeitgeist. Curatorial a ales trei dintre acestea.
Imagine! 100 Years of International Surrealism
Centrul Pompidou din Paris a organizat cea mai mare expoziție de artă suprarealistă din acest an, având în vedere că instituția se mândrește cu una dintre cele mai bogate colecții de artă suprarealistă din lume.
„Imagine! 100 Years of International Surrealism”, curatoriată de Marie Sarré, a debutat la Royal Museums of Fine Arts Belgium din Bruxelles în februarie și a ajuns la Pompidou în 4 septembrie, sub titlul „Surréalisme”, putând fi vizitată aici până în 13 ianuarie 2025.
De la Paris, va merge la Kunsthalle Hamburg și la Fundación Mapfré Madrid, urmând să își încheie parcursul la Philadelphia Museum of Art în 2026. Fiecare muzeu partener va adăuga nucleului propria colecție de artă suprarealistă.
Expoziția alimentează discuțiile pe marginea mai multor subiecte contemporane, precum femeile artiste suprarealiste, cum ar fi Leonora Carrington, care a stabilit recorduri la licitații, artiștii neglijați din America Latină și, în cele din urmă, acceptarea larg răspândită a faptului că istoria artei trebuie privită ca o constelație pluralistă și globală de activitate, mai degrabă decât pur și simplu centrată pe Europa și America.
Foreigners Everywhere
Ediția din 2024 a Bienalei de la Veneția, cel mai important festival de artă din lume, s-a axat pe outsideri, străini și nu numai. Cea de-a 60-a ediție a Expoziției Internaționale de Artă încheiată la 24 noiembrie 2024 a fost curatoriată de Adriano Pedrosa.
Expozițiile din Giardini și Arsenale și în diverse spații din orașul italian au prezentat artiști care sunt ei înșiși străini, imigranți, expatriați, diasporeni, emigranți, exilați și refugiați.
Pedrosa, director artistic al Museu de Arte de São Paulo, a explicat tema bienalei – „Stranieri Ovunque/ Foreigners Everywhere” (Străini pretutindeni) – ca o referire la o piesă din 2004 a lui Claire Fontaine ce prezintă această frază scrisă în mai multe culori și limbi diferite. Această lucrare este, la rândul ei, o aluzie la un colectiv anarhist cu același nume în italiană, Stranieri Ovunque, cu sediul la Torino.
Anul acesta, 331 de artiști au participat în expoziția internațională. Au fost înscrise 86 de participări naționale, cu 30 de participări naționale la Pavilioanele istorice din Giardini, inclusiv România, și 23 de participări naționale în Arsenale, inclusiv Italia.
Bienala de Artă de la Veneția 2024 s-a încheiat cu 700.000 de bilete vândute în plus față de cei 27.966 de vizitatori prezenți la avanpremieră. Din total, 59% din public a venit din străinătate, iar 41% din Italia.
Leul de Aur pentru cea mai bună participare națională a revenit expoziției Australiei, în timp ce Leul de Aur pentru cel mai bun participant – colectivului Mataaho.
Expoziție de grup cu titlu schimbător la Fondation Beyeler
Pentru prima dată în istoria de peste 25 de ani a Fundației Beyeler din Basel, întregul muzeu și parcul din jur au fost transformate ca loc al unei prezentări experimentale de artă contemporană.
Din mai până în august, titlul expoziției a continuat să se schimbe, de la „Dance with Daemons” și „Cloud Chronicles”, la „The Richness of Going Slowly”, spre exemplu.
Un comunicat de presă a oferit puține indicii despre ceea ce a fost expus, iar asta era și ideea.
Spre exemplu, în luna iulie, instalația „Dream Hotel Room 1: Dreaming of Flying with Flying Fly Agarics” (2014) a artistului german Carsten Höller, creată împreună cu Adam Haar, cercetător în domeniul somnului, a oferit vizitatorilor șansa să doarmă în muzeu.Hibridul de artă și știință își propunea să inducă o stare de vise lucide și oferea un jurnal în care vizitatorii își pot înregistra viziunile nocturne. El a purtat titlul „I Can’t Tell if This Longing is My Own”.
Imagine principală: Max Ernst, „L’ange du foyer (Le triomphe du surréalisme)”, 1937 © Adagp, Paris. Vincent Everarts Photographie / afișul expoziției