Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Trei expoziții majore dedicate lui Caspar David Friedrich, pregătite anul acesta în Germania
caspar david friedrich wanderer ueber dem nebelmeer um 1817

Trei expoziții majore dedicate lui Caspar David Friedrich, pregătite anul acesta în Germania

Trei expoziții majore îi sunt dedicate lui Caspar David Friedrich, anul acesta, în Germania.

Kunsthalle din Hamburg a intrat mai devreme în joc, expoziția sa dedicată artistului romantic german deschizându-se în decembrie 2023, concentrându-se pe noua sa viziune asupra relației omului cu natura și prezentând cea mai cunoscută lucrare a sa, „Wanderer Above the Sea of Fog” (în jurul anului 1817). Alte Nationalgalerie din Berlin își deschide expoziția la 19 aprilie, iar Albertinum și Kupferstich-Kabinett din Dresda vor urma în august.

De asemenea, sunt planificate expoziții în orașe mai mici, precum Weimar și Greifswald, locul de naștere al lui Friedrich din nord-estul țării.

Expoziția de la Berlin, „Caspar David Friedrich: Infinite Landscapes”, va examina rolul Nationalgalerie în redescoperirea artistului la începutul secolului XX. În timpul vieții sale, Berlinul a jucat un rol central în succesul său – mai mult decât Dresda, unde a locuit timp de 40 de ani, potrivit lui Birgit Verwiebe, cercetător al lui Friedrich și curator al expoziției de la Berlin.

Admirat de prinţul moştenitor

Peisajele lui Friedrich au fost expuse de mai multe ori la Academia din Berlin între 1810 și 1834 și au fost admirate de poetul romantic Clemens Brentano, de dramaturgul Heinrich von Kleist și, cel mai important, de prințul moștenitor, care mai târziu a devenit Frederic William al IV-lea și a fost cunoscut ca „romanticul de pe tron”. El l-a convins pe tatăl său, Frederick William al III-lea, să cumpere mai multe lucrări importante ale lui Friedrich la începutul secolului al XIX-lea, printre care „The Monk by the Sea” – o panoramă a plajei și a oceanului, cu o mică figură întunecată în centru, cu fața spre valurile cu vârfuri albe – și „The Abbey in the Oakwood”, care înfățișează o ruină gotică înconjurată de pietre funerare și copaci goi răsuciți.

caspar david friedrich moench am meer 1808 1810 nationalgalerie xl

Cea mai importantă colecţie, la Berlin

Datorită achizițiilor regale, Berlinul deține una dintre cele mai importante colecții de opere ale lui Friedrich din lume. De la Berlin, el a cucerit Rusia; sora prințului moștenitor, Charlotte, care era, de asemenea, o admiratoare ferventă, a devenit mai târziu împărăteasă consort în Rusia, atunci când soțul ei a fost încoronat țarul Nicolae I în 1825. Ea l-a convins pe țar să cumpere operele lui Friedrich, iar nouă tablouri au rămas în Ermitajul din Sankt Petersburg.

Muzeele germane au fost în discuții privind împrumuturi din Rusia înainte de februarie 2020, spune Verwiebe. Dar de la invazia Ucrainei, după care muzeele internaționale au rupt legăturile cu Rusia, acest lucru a ieșit din discuție.

La începutul secolului XX, Friedrich a căzut în anonimat. Dar expoziția din 1906 a artei germane din perioada 1775-1875 de la Nationalgalerie a prezentat 93 de lucrări ale sale – cea mai cuprinzătoare expoziție de artă a lui Friedrich care a existat vreodată. Aceasta a marcat începutul unei lente renașteri a interesului, care continuă să se intensifice.

„Pentru o lungă perioadă de timp, Friedrich a fost un sfat pentru inițiați”, spune Verwiebe. După cel de-al Doilea Război Mondial, reputația sa a fost pătată de asocierea cu naziștii – Hitler iubea pictura romantică germană, iar Friedrich era unul dintre artiștii săi favoriți. Cercetătorii și muzeele s-au ferit de Friedrich în anii postbelici.

A fost nevoie de câteva decenii pentru ca acest tabu să dispară. În 1972, Tate din Londra a organizat o mare expoziție care a contribuit în mare măsură la renumele internațional al lui Friedrich. În 1974, s-au format cozi lungi pentru o expoziție Friedrich la Hamburger Kunsthalle, cu ocazia împlinirii a 200 de ani de la nașterea sa.

Creșterea constantă a popularității sale se reflectă și pe piață. În timp ce picturile lui Friedrich se află acum în mare parte în muzee, desenele sale încă mai circulă între colecționarii privați, spune Christina Grummt, autoarea catalogului raisonné al desenelor lui Friedrich.

Un caiet de schițe rar al lui Friedrich a fost vândut cu 1,8 milioane de euro (aproximativ 2 milioane de dolari) la Villa Grisebach în noiembrie anul trecut. Cu puțin timp înainte de licitație, autoritățile de la Berlin l-au propus pentru a fi inclus în patrimoniul național, ceea ce înseamnă că nu poate fi exportat cât timp este în curs de examinare.

Influențe contemporane

Friedrich continuă să fascineze artiștii contemporani – poate cel mai mult pe Gerhard Richter, care a fost inspirat de pictura „The Sea of Ice” din 1823-24 a lui Friedrich pentru a vizita Groenlanda în 1972.

the arctic ocean

Expoziția de la Hamburg va explora influența contemporană a lui Friedrich prin intermediul unor lucrări ale unor artiști în viață precum Julian Charrière, Olafur Eliasson, Ulrike Rosenbach și Kehinde Wiley.

Pe plan internațional, reputația artistului este încă în creștere, potrivit lui Verwiebe. „A existat o evoluție treptată în secolul XXI care încă ia amploare”, a spus ea. O expoziție de la Muzeul Kunst din Winterthur de anul trecut a fost atât de populară încât muzeul a trebuit să avertizeze vizitatorii pe site-ul său despre timpii de așteptare.

„Elvețienii abia acum au început să îl cunoască”, spune Grummt. „Oamenii au venit iar și iar (la expoziția de la Winterthur) – au fost fascinați. Toată lumea vede ceva în lucrările sale și simte că le vorbește personal”.

După expozițiile germane din acest an, în 2025, Metropolitan Museum of Art din New York va organiza prima mare expoziție personală a lui Friedrich din SUA. „Caspar David Friedrich: The Soul of Nature” va câștiga cu siguranță noi admiratori. Dar ar putea face, de asemenea, ca viitoarele expoziții să devină mai rare dacă muzeele cu colecții Friedrich vor deveni din ce în ce mai reticente în a se despărți de cei care atrag publicul, iar costurile de asigurare pentru astfel de tablouri valoroase vor deveni prohibitive pentru muzeele mai mici.

Foto credit: „Wanderer Above the Sea of Fog”, Caspar David Friedrich, Kunsthalle, Hamburg