Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Un desen recent atribuit lui Rafael, scos la licitație
rafael, studiu dorotheum

Un desen recent atribuit lui Rafael, scos la licitație

Un desen recent atribuit lui Rafael, un studiu pregătitor pentru fresca „Bătălia de la Podul Milvian” din apartamentele papale de la Vatican, va fi scos la licitație prin casa Dorotheum din Viena.

Lucrarea pe hârtie a fost identificată ca fiind un desen târziu al lui Rafael. Desenul cu cretă roșie reprezentând un cal și un călăreț, realizat de bătrânul maestru italian, intitulat „Studiu pentru bătălia de la Podul Milvian”, are o estimare cuprinsă între 400.000 și 600.000 de euro.

Pe spatele foii se află desene ale asistentului lui Rafael, Polidoro da Caravaggio, care au fost probabil executate ulterior. Dorotheum a precizat, potrivit Art Newspaper, că Paul Joannides, profesor emerit de istoria artei la Universitatea Cambridge, a aprobat atribuirile atât pentru Rafael, cât și pentru Polidoro da Caravaggio.

Detaliile compoziționale și stilistice similare operei lui Rafael

Desenul lui Rafael este un studiu pregătitor pentru o secțiune a frescei „Bătălia de la Podul Milvian” din Sala lui Constantin de la Vatican. Rafael nu a trăit pentru a vedea finalizarea lucrării – a murit în 1520 -, dar elevul său Giulio Romano a terminat pictura.

„Studiul lui Rafael este deosebit de important datorită rolului său în cadrul unuia dintre cele mai ambițioase proiecte artistice ale secolului al XVI-lea: decorarea apartamentelor papale (din care face parte Sala lui Constantin) de la Vatican”, se arată într-un comunicat al Dorotheum.

Mark MacDonnell, specialistul Dorotheum în opera vechilor maeștri, a menționat: „Detaliile compoziționale și stilistice confirmă faptul că acesta este un studiu pregătitor al lui Rafael pentru celebra frescă. Are o energie, o vervă, o mișcare și o calitate care fac din această foaie o raritate remarcabilă”.

Studiul, inițial atribuit lui Rubens

Potrivit Dorotheum, lucrarea cu două fețe s-a aflat într-o colecție particulară din Franța până în anii 1930, când a fost probabil achiziționată de savantul și colecționarul Iohan Quirijn van Regteren Altena. În 1940, el a publicat ambele desene în revista britanică The Burlington Magazine, atribuind lucrările lui Peter Paul Rubens. Lucrarea a fost vândută la Christie’s Paris în 2015 (descrisă ca fiind din școala italiană, secolul al XVI-lea), când a fost achiziționată de actualul proprietar.

La începutul acestui an, experții în creația vechilor maeștri au pus la îndoială un tablou care a fost atribuit recent lui Rafael prin intermediul unui program de inteligență artificială. În ianuarie, echipe de cercetători de la Universitatea din Bradford și de la Universitatea din Nottingham au declarat că au folosit o nouă tehnologie de recunoaștere facială pentru a examina „Tondo de Brécy”, comparând fețele din lucrare cu cele din „Madona Sixtină”.