Vânzările casei Christie’s, în scădere în 2024
Casa de licitații Christie’s estimează pentru anul acesta totalul vânzărilor de artă și produse de lux la 5,7 miliarde de dolari, în scădere cu jumătate de miliard față de anul 2023, în contextul unui „mediu dificil”.
Guillaume Cerutti, CEO al companiei, a descris – din nou anul acesta – peisajul pieței ca fiind continuu „provocator”.
„În ciuda unui mediu dificil pentru piața de artă, acest an a fost unul productiv pentru Christie’s. Privim spre 2025 cu încredere”, a spus el în prezentarea rezultatelor.
Punctul forte pentru Christie’s anul acesta l-a reprezentat seria de vânzări din luna noiembrie de la New York, când a obținut 486 de milioane de dolari în urma licitației de seară din secolul al XX-lea.
Aceasta a inclus vânzarea celei mai valoroase lucrări adjudecate la licitație în acest an – „L’empire des lumières” (1954), de René Magritte, pentru 121 de milioane de dolari. Aceasta a fost singura lucrare care a depășit 100 de milioane de dolari în ultimele 12 luni.
În aceeași seară, lucrarea lui Ed Ruscha din 1964, „Standard Station, Ten-Cent Western Being Torn in Half”, a fost vândută pentru mai mult de 68 de milioane de dolari. Ambele reprezintă recorduri pentru lucrări ale acestor artiști.
Vânzări de obiecte de lux
Christie’s nu a vândut doar cea mai scumpă pictură a anului, ci și cea mai valoroasă bijuterie – „Eden Rose”, un diamant roz de 10,2 carate, a fost vândut pentru 13,4 milioane de dolari la New York, în luna iunie. Acea vânzare de bijuterii a atins un total de 44,4 milioane de dolari, cu 90 % dintre cele 144 de loturi vândute. Ulterior, în decembrie, la New York, o altă licitație Magnificent Jewels a totalizat 49,2 milioane de dolari, cu 97% din loturi vândute.
Deși nu a anunțat cifrele privind vânzările private, CEO-ul Christie’s a raportat că acestea au crescut cu 41% în ultimul an, ajungând la 1,5 miliarde de dolari, contribuind cu 27% la vânzările totale ale casei.
Milenialii și ofertele online
America a contribuit cu 42% la vânzările globale ale Christie’s, numărul noilor cumpărători crescând cu 18% pentru arta din secolele XX/XXI. Mai mult de un sfert dintre cumpărătorii și ofertanții casei de licitații din regiune sunt milenari sau mai tineri; 30 % dintre clienți au acum vârsta de 43 de ani sau mai puțin.
Evoluția demografică ar putea fi motivul pentru care 81% dintre ofertele din 2024 au fost plasate online.