Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Venus a lui Botticelli influencer într-o campanie de turism a stârnit un val de critici
venus botticelli, italia, campanie, turism

Venus a lui Botticelli influencer într-o campanie de turism a stârnit un val de critici

Imaginea lui Venus, zeița iubirii care apare în capodoperele „Nașterea lui Venus” și „Primavera” ale lui Sandro Botticelli, este folosită acum, cu ajutorul inteligenței artificiale, drept „influencer virtual” într-o nouă campanie de marketing a Ministerului italian al Turismului.

Campania, numită „Open to meraviglia”, o prezintă pe Venus îmbrăcată în haine din zilele noastre, făcându-și selfie-uri în Piața San Marco, mergând pe bicicletă în fața Colosseumului și mâncând pizza pe malul lacului Como.

„O Venus în rolul unui influencer modern va duce de mână fiecare vizitator internațional pentru a ne descoperi țara”, promite anunțul Ministerului Turismului. „Îi urăm bun venit emblematicei Venus a lui Botticelli care își împrumută chipul pentru a povesti despre frumusețea noastră, de la cele mai faimoase mari orașe până la cele mai ascunse colțuri ale Italiei”.

Campania, o colaborare între Ministerul Turismului și Agenția Națională de Turism, cu buget de 9 milioane de euro, e prezentă pe rețelele de socializare cu o Venus animată care le face cu ochiul celor care o urmăresc, sub pseudonimul Instagram @venereitalia23.

Umilitoare și grotescă

Folosirea unei mascote computerizate a figurii renascentiste pentru a promova cultura italiană a fost descrisă de mulți ca fiind „umilitoare” și „grotescă”.

venus botticelli, italia, campanie, turism 1

În mai puțin de o săptămână, campania lansată de Daniela Santanchè, ministrul Turismului, se confruntă cu un val de critici, inclusiv din interiorul guvernului italian.

Ea a fost ironizată de subsecretarul italian pentru cultură și criticul de artă Vittorio Sgarbi. „Din moment ce Venus este goală, ar fi fost mai bine să o vedem în acest fel, fără să fie nevoie să o îmbrăcăm așa”, a declarat Sgarbi pentru ziarul La Repubblica, descriind campania ca fiind o „chestie a lui Ferragni” (referindu-se la influencerul din social media Chiara Ferragni) și întrebând: „Open to meraviglia? Ce înseamnă asta? Ce limbă este?”.

Ziarul italian Il Fatto Quotidiano a relatat la sfârșitul săptămânii trecute că una dintre scenele din videoclipul promoțional, în care apar tineri care beau vin în aer liber, a fost filmată în Slovenia și provine de pe o platformă de imagini de arhivă. În plus, o companie italiană de marketing a observat rapid că „Open to meraviglia” nu era înregistrată ca site propriu și a cumpărat imediat domeniul.

Pe Instagram, Venus animată le spune urmăritorilor săi: „Am 30 de ani… bine, poate doar puțin mai mult”. Ea se prezintă ca fiind un „influencer virtual” și afirmă: „Voi fi imaginea Italiei în lume”.

„Open to meraviglia” (Deschis la minunăție, n.r.) a stârnit o avalanșă de meme-uri, utilizatorii rețelelor de socializare acuzând că este de prost gust, jenantă și că se bazează pe stereotipuri învechite.

Mulți au subliniat și că un coleg din partidul de dreapta Fratelli d’Italia al lui Santanchè a propus recent amenzi de până la 100.000 de euro pentru entitățile italiene care folosesc cuvinte în limba engleză în comunicările oficiale.

Venus, aleasă „în mod conștient”

Ministra a spus la radio RTL: „În ceea ce privește meme-urile care circulă pe net, am râs. Am ales în mod conștient Venus a lui Botticelli, o emblemă cunoscută în întreaga lume și un simbol al spiritului nostru italian”.

Ea a ripostat criticilor campaniei, precizând că prețul de 9 milioane de euro reprezintă costul total, inclusiv promovarea acesteia în aeroporturile și orașele din întreaga lume. De asemenea, i-a atacat pe cei care au criticat utilizarea pizza în campania de marketing.

„Nu înțeleg criticile, pizza este faimoasă în toată lumea, face parte din dieta mediteraneană și din bucătăria noastră, care este apreciată, copiată în toată lumea”, a mai spus Santanchè. „Poate că este criticată de oamenii puțin snobi și radical chic care mănâncă somon și caviar”.