Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) îşi prezintă măsurile de sustenabilitate

Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) îşi prezintă măsurile de sustenabilitate

Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF), care va avea loc între 17 şi 26 iunie, la Cluj-Napoca, îşi prezintă strategia de responsabilitate socială și de mediu.

Încă din 2019, TIFF aplică o strategie de sustenabilitate integrată la nivel de conținut, echipă, consum de resurse sau parteneriate şi respectă astfel obiectivele de dezvoltare durabilă stabilite de UNESCO City of Film, dar și pe cele ale rețelei de festivaluri SMART (Sustainable, Meaningful, Aristic, Responsible, Thriving), din care face parte alături de alte şase festivaluri majore din Europa, arată reprezentanţii festivalului din Cluj-Napoca.

De peste 20 de ani, TIFF contribuie la integrarea orașului Cluj-Napoca într-un context cultural european

Astfel, strategia TIFF de sustenabilitate este un pas firesc în evoluția festivalului, în contextul în care, din 2011, sub denumirea EcoTIFF, spectatorii festivalului au participat la proiecții și dezbateri care au marcat Ziua Internațională a Mediului (5 iunie) sau au adus pe ecran povești despre ecologie și protejarea planetei.

Anul trecut, documentarul-fenomen „România Sălbatică” a beneficiat de trei proiecții, inclusiv în Piaţa Unirii, în faţa a mii de spectatori. „România Sălbatică” este cel mai amplu proiect foto-video dedicat naturii din țara noastră.

În 2022, prin intermediul altor documentare si filme de ficțiune, TIFF și-au propus să atragă atenția asupra influenței pe care acțiunile omului le au asupra mediului înconjurător, provocând, în același timp, o serie de discuții privind modul în care societatea se poate implica în rezolvarea problemelor de mediu.

De asemenea, publicul este încurajat să achiziționeze bilete online prin restrângerea numărului de puncte de vânzare fizice și investiții constante în componenta de vânzări online și în aplicația mobilă oficială. În 2020, 85% dintre biletele de la festival au fost achiziționate online, procentul crescând la 90% în 2021.Mai mult, spectatorii au fost încurajați să recicleze ambalaje de plastic pentru a obține bilete la film.

Toate materialele de orientare – programul, harta, catalogul și broșura – sunt disponibile și în format digital, pentru o mai ușoară și atentă utilizare a resurselor.

Anul acesta, TIFF renunță și la producția de genți și ghiozdane, iar invitații festivalului vor primi tote-bags  din materiale prietenoase cu mediul, alături de un recipient reutilizabil pentru apă. Plasticul a dispărut încă din 2019 din evenimentele sociale TIFF: toate paiele, farfuriile și tacâmurile utilizate în timpul festivalului sunt din materiale biodegradabile sau din ceramică.

Încă din ultimele trei ediții, festivalul a scăzut constant numărul de mașini din flota de transport, iar pe cele existente le-a înlocuit cu modele hibrid și electrice. În plus, în strânsă colaborare cu Compania de Transport Cluj, TIFF pregătește o campanie de încurajare a participanților de a folosi transportul în comun din oraș pentru deplasarea între spațiile festivalului. Este încurajată și deplasarea cu mijloace alternative cum sunt trotinetele electrice și bicicletele.

De asemenea, arată reprezentanţii festivalului, TIFF lucrează cu echipe locale: peste 50% din staff-ul festivalului are baza în Cluj-Napoca și 80% din echipa de voluntari este recrutată dintre elevii și studenții din județ. În plus, majoritatea furnizorilor – tipografii, producători de consumabile pentru evenimentele sociale (petreceri, întâlniri cu publicul, conferințe de presă) sau producători de food & drinks – sunt companii locale.

Text şi foto: TIFF