Home  /  Natură   /  Misiunea Gaia a ESA a lansat cel mai detaliat studiu de până acum al Căii Lactee
gaia esa

Misiunea Gaia a Agenţiei Spaţiale Europene (ESA) a publicat un nou set de date importante despre galaxia noastră, incluse fiind „cutremure stelare”, ADN-ul stelar, mișcări asimetrice și alte informații fascinante.

Gaia este misiunea ESA de a crea cea mai precisă și completă hartă multidimensională a Căii Lactee. Acest lucru le permite astronomilor să reconstruiască structura galaxiei noastre gazdă și evoluția de-a lungul a miliarde de ani, precum și să înțeleagă mai bine ciclul de viață al stelelor și locul nostru în Univers.

Cutremure stelare şi compoziţia chimică a aştrilor

Cel de-al treilea set de date Gaia conține detalii noi și îmbunătățite pentru aproape două miliarde de stele din galaxia noastră. Catalogul include noi informații, inclusiv compoziții chimice, temperaturi stelare, culori, mase, vârste și viteza cu care stelele se deplasează spre sau departe de noi (viteza radială). O mare parte din aceste informații au fost dezvăluite de datele de spectroscopie recent publicate, o tehnică prin care lumina stelară este împărțită în culorile sale constitutive (ca un curcubeu). Datele includ, de asemenea, subseturi speciale de stele, cum ar fi cele care își schimbă luminozitatea în timp.

De asemenea, în acest set de date se regăsește cel mai mare catalog de până acum de stele binare, mii de obiecte ale sistemului solar, cum ar fi asteroizii și lunile planetelor, precum și milioane de galaxii și quasari din afara Căii Lactee.

Una dintre cele mai surprinzătoare descoperiri care rezultă din noile date este că Gaia este capabilă să detecteze cutremurele stelare – mișcări minuscule la suprafața unei stele – care schimbă formele stelelor, lucru pentru care observatorul nu a fost construit inițial.

Anterior, Gaia descoperise deja oscilații radiale care fac ca stelele să se mărească și să se micșoreze periodic, păstrându-și în același timp forma sferică. Dar a detectat acum și alte vibrații care seamănă mai degrabă cu tsunami-uri la scară largă. Aceste oscilații non-radiale schimbă forma stelei și, prin urmare, sunt mai greu de observat.

Cu cea mai recentă versiune de date, Gaia realizează cea mai mare hartă chimică a galaxiei, cuplată cu mișcări 3D, de la vecinătatea noastră solară până la galaxiile mai mici din jurul nostru.

Credit foto: ESA