Festivalul de Film de la Cannes 2022 – Cristian Mungiu, în competiție. Alexandru Belc, în secțiunea Un Certain Regard
Cristian Mungiu și Alexandru Belc sunt cineaștii români care participă anul acesta în competiția, respectiv secțiunea Un Certain Regard ale Festivalul de Film de la Cannes, a cărui a 75-a ediție va avea loc în perioada 17 – 28 mai.
Selecția oficială pentru cea de-a 75-a ediție a Festivalului de Film de la Cannes a fost anunțată pe 14 aprilie de Pierre Lescure, președintele festivalului, și de Thierry Frémaux, delegatul general.
Frémaux a început prin a lăuda președinția lui Lescure, care a susținut și a perpetuat tradiția festivalului. Recent, Iris Knobloch a fost aleasă președinta festivalului și este prima femeie care deține această funcție. Ea îi va urma lui Pierre Lescure începând cu 1 iulie și va coordona edițiile 2023, 2024 și 2025 ale evenimentului.
După doi ani de criză, timp în care forma evenimentului a fost modificată și anul trecut el a avut loc mai târziu decât de obicei, acum, a spus Frémaux, aniversarea are loc într-o Europă marcată de război.
El a adăugat că, în timpul festivalului, va avea loc un simpozion la care cineaștii vor vorbi despre meseria lor și despre viitorul acesteia.
„Cinema-ul nu a murit, în fiecare zi se înnoiește”, a punctat Thierry Frémaux.
Selecția de anul acesta a fost realizată din 2.200 de producții. În prezent e cvasi-completă, după cum a explicat delegatul, iar în următoarele zile va fi anunțat restul filmelor. Juriile secțiunilor urmează de asemenea să fie comunicate.
Cristian Mungiu, în competiția Cannes #75
Frémaux a anunțat în competiția celei de-a 75-a ediții a festivalului producții regizate de unii ca Ali Abbas, Valeria Bruni Tedeschi, Kirill Serebrennikov, David Cronenberg, Park Chan-wook și Cristian Mungiu.
Lungmetrajul lui Mungiu, al 13-lea regizat de el, poartă numele „R.M.N”, a fost filmat în Transilvania și prezintă viața într-un sat și efectele politicii europene într-o lume departe de actualitate.
Cel mai recent, cineastul a participat la festival în calitate de regizor în 2016, cu „Bacalaureat”, și a câștigat atunci premiul pentru regie. În acelaşi an, a fost invitat să facă parte din Academia americană de film.
În 2012, el a fost premiat pentru scenariul „După dealuri”, de asemenea selectat în competiție, iar în 2007 a fost ales marele câștigător, recompensat cu Palme d’Or, pentru „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”. Este primul cineast român care a câștigat marele trofeu la Cannes.
Prima lui prezență pe Croazetă a fost în 2002, cu filmul „Occident”.
În ultimii ani, Mungiu s-a dedicat zonei de producție, lucrând la proiecte cinematografice și de televiziune, precum „6.9 pe scara Richter” (2016), „The Sisters Brothers” (2018), „Hackerville” (2018), „La civil” (2021) și „Ruxx” (2022).
Filmul „R.M.N.” îi are în rolurile principale pe actorii Marin Grigore și Judith State, iar din distribuție fac parte Macrina Bârlădeanu, Orsolya Moldován, András Hatházi și Deák Zoltán.
În preajma Crăciunului, Matthias se întoarce de la muncă din Germania în satul său natal transilvan, preocupat de copilul care crește fără el (Rudi), de femeia pe care o iubește în taină (Csilla) și de tatăl rămas singur (Otto). Încearcă să se implice mai mult în educația băiatului rămas prea îndelung doar în grija mamei (Ana) și să-l dezbare de spaimele nedeslușite care l-au cuprins. Când la mica fabrică de care se îngrijește Csilla sunt angajați câțiva muncitori noi, pacea celor din comună se tulbură, spaimele îi cuprind deopotrivă și pe adulți, iar frustrările, conflictele și pulsiunile irump la suprafață prin pojghița subțire de aparentă înțelegere și calm.
O poveste despre resorturile profunde ale comportamentului uman în fața realităților care îl suprind, despre relația cu celălalt și despre felul în care ne raportăm cu toții astăzi la un viitor neliniștitor.
Imaginea a fost realizată de Tudor Vladimir Panduru („Bacalaureat”, „Malmkrog”) scenografia – de Simona Pădurețu („Bacalaureat”, „Tata Mută Munții”), iar montajul – de Mircea Olteanu („După Dealuri”, „Amintiri din Epoca de Aur”).
Filmul este produs de Mobra Films și coprodus de Why Not Productions, Wild Bunch International, France 3 Cinéma și Le Pacte din Franța, Les Films du Fleuve (Belgia), Filmgate Films și Film i Väst (Suedia), cu sprijinul Canal+, France Télévisions, Ciné+, finanțat de Centrul Național al Cinematografiei din România și susținut de Eurimages. Bugetul producției a fost de circa 2,8 milioane de euro, iar creditul alocat de CNC România de 3 milioane de lei.
Au fost anunțate în competiție: „The Almond Tree”, de Valeria Bruni Tedeschi (Franța), „Armageddon Time”, de James Gray (SUA), „Boy From Heaven”, de Tarik Saleh (Suedia), „Broker”, de Kore-eda Hirokazu (Japonia), „Brother and Sister/ Frère et Sœur”, de Arnaud Desplechin (Franța), „Close”, de Lucas Dhont (Belgia), „Crimes of the Future”, de David Cronenberg (Canada), „Decision to Leave”, de Park Chan-wook (Coreea de Sud), „Eo/ Hi-Han”, de Jerzy Skolimowski (Polonia), „Holy Spider”, de Ali Abbasi (Iran), „Leila’s Brothers”, de Saeed Roustaee (Iran), „Nostalgia”, de Mario Martone (Italia), „RMN”, de Cristian Mungiu (România), „Showing Up”, de Kelly Reichardt (SUA), „Stars at Noon”, de Claire Denis (Franța), „Tchaïkovski’s Wife”, de Kirill Serebrennikov (Rusia), „Tori and Lokita”, de Jean-Pierre Dardenne și Luc Dardenne (Belgia), „Triangle of Sadness”, de Ruben Östlund (Suedia).
Anul trecut, trofeul Palme d’Or a fost câștigat de „Titane”, regizat de Julia Ducournau.
Alexandru Belc, cu primul lungmetraj în Un Certain Regard
Cineastul român Alexandru Belc se regăsește, cu primul lui lungmetraj, „Metronom”, în selecția Un Certain Regard. Despre creația lui, Frémaux a spus că este „cinema experimental, tânăr”.
În timp ce Ion Țiriac și Ilie Năstase joacă finala Cupei Davis împotriva Americii, în 1972, doi liceeni se iubesc și scriu scrisori la emisiunea „Metronom” de la Europa Liberă. Cand el primește aprobarea să plece definitiv din țară, împreună cu familia, ei știu că trebuie să se despartă, dar nu se așteptau ca ultimele zile împreună să devină hotărâtoare pentru întreaga lor viață. Din distribuție fac parte Vlad Ivanov, Mihai Călin și Andreea Bibiri.
Lungmetrajul e produs de Strada Film Internațional (România), Midralgar (Franța) și Chainsaw Europe, realizat cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei și La Region Nouvelle-Aquitaine.
Au fost selectate în această secțiune: „All the People I’ll Never Be/ Retour à Séoul”, de Davy Chou (Cambodgia), „Beast”, de Riley Keough și Gina Gammell (SUA), „Burning Days”, de Emin Alper (Turcia), „Butterfly vision”, de Maksim Nakonechnyi (Ucraina), „Corsage”, de Marie Kruetzer (Austria), „Domingo and the Mist”, de Ariel Escalante Meza (Costa Rica), „Joyland”, de Saim Sadiq (Pakistan), „Metronom”, de Alexandru Belc (România), „Plan 75”, de Hayakawa Chie (Japonia), „Rodeo”, de Lola Quivoron (Franța), „Sick of Myself”, de Kristoffer Borgli, „The Silent Twins”, de Agnieszka Smocynska (Polonia), „The Stranger”, de Thomas M. Wright, „Volada Land”, de Hlynur Pálmason (Islanda), „The Worst/ Les Pires”, de Lise Akora și Romane Gueret (Franța).
„Z (Comme Z)”, de Michel Hazanvicius, în deschidere
În afara competiției vor fi prezentate: „Elvis”, de Baz Luhrmann (SUA – Australia), „Final Cut/ Z (Comme Z)”, de Michel Hazanvicius (Franța) – care va deschide festivalul, „Mascarade”, de Nicolas Bedos (Franța), „November”, de Cédric Jimenez (Franța), „Three Thousand Years of Longing”, de George Miller (Australia), și „Top Gun: Maverick”, de Joseph Kosinski (SUA).
În afara competiției: „Elvis”, de Baz Luhrmann (SUA – Australia), „Final Cut/ Z (Comme Z)”, de Michel Hazanvicius (Franța) – care va deschide festivalul, „Mascarade”, de Nicolas Bedos (Franța), „November”, de Cédric Jimenez (Franța), „Three Thousand Years of Longing”, de George Miller (Australia), și „Top Gun: Maverick”, de Joseph Kosinski (SUA).
În programul Seance de minuit au fost selectate: „Fumer Fait Tousser”, de Quentin Dupieux (Franța), „Hunt”, de Lee Jung-Jae (Coreea de Sud), „Moonage Daydream”, de Brett Morgen (SUA).
În programul Seance speciale au fost alese: „All That Breathes”, de Shaunak Sen (India), „The Natural History of Destruction”, de Sergei Loznitsa (Ucraina), „Jerry Lee Lewis: Trouble in Mind”, de Ethan Coen (SUA).
În secțiunea Cannes Premiere: „Dodo”, de Panos H. Koutras (Grecia), „Irma Vep”, de Olivier Assayas (Franța), „Nightfall”, de Marco Bellocchio (Italia), „Nos Frangins”, de Rachid Bouchareb (Franța).