
Maturizarea și granițele masculinității, la Borderline Art Space
Deschiderea expoziției de fotografie „Winter Hexagon” a artistei germane Iwajla Klinke are loc, în prezența autoarei, în 12 februarie, de la ora 18:00, la Borderline Art Space din Iași.
Expoziția este curatoriată de Luminița Apostu Toma și poate fi vizitată până la 3 martie 2025.
„Exoticul se află la doi pași oriunde ai fi, iar pe cerul din oraș nu se văd nici stelele cele mai strălucitoare. Doar dacă te uiți atent, iarna, șase stele alfa din constelații diferite conturează un cerc în jurul Căii Lactee. Prin acest contur transpare seria de fotografii pe care Iwajla Klinke o expune la Borderline Art Space”, se arată în prezentarea expoziției.
Perle, materiale transparente, țesături strălucitoare, prețioase, beteală, plastic, cusături, fire colorate, smirnă, tămâie, epoleți, împărați și magi, materialitatea barocului prevestit de El Greco, clar-obscurul timpuriu al Renașterii – prin acestea disecă artista masculinitatea.
Personajele pe care le surprinde Iwajla Klinke se află în momente de transformare, dar nu în intimitatea spațiului personal.
Reinterpretare creativă a portretului
Revenind de multe ori în România în ultimul deceniu să asiste la obiceiuri de iarnă din unele orașe, Iwajla Klinke a surprins obiceiul Mersului cu Irozii, în care tineri aflați la vârsta trecerii de la pubertate la adolescență se costumează spectaculos și își confecționează propriul simbolism postmodern, ca să joace apoi personaje din episodul venirii pe lume a Mântuitorului lumii. De aici a luat naștere o serie de imagini aparent din altă lume, dintr-un timp alegoric în care contextul fotografiilor fuge, locurile se șterg, vârstele și chipurile nu au nume, pentru ca lentila obiectivului să imprime imediata clipă a intrării în rol, din acel punct aflat între înainte și după. Înainte și după fotografie, înainte și după maturizare.
Expoziția „Winter Hexagon” respiră un spirit de paradă instinctiv, similar anilor ’70, când David Bowie redefinea granițele masculinității prin costumele lui emblematice. Ea aduce mai mult decât strălucirea unor băieți efervescenți în ipostaze androgine. Mica demonstrație a stilului curat, viguros și recognoscibil al fotografiei Iwajlei Klinke proiectează o reinterpretare creativă a portretului. Dar și pune pe masă straturile poetice ale mitului trecerii (de la un an la altul, de la o vârstă la alta) așa cum doar ochii celuilalt pot să le vadă, de la distanța dintre genuri, de la pământ la stele.
Despre Iwajla Klinke
Iwajla Klinke (n. 1976) este o artistă vizuală stabilită în Berlin ale cărei lucrări explorează identitatea culturală, memoria istorică, precum și genul și masculinitatea prin fotografie și tehnici mixte. Cu o pregătire în Istoria artei, Studii evreiești și Studii islamice la FU Berlin, a expus în Germania și la nivel internațional, în orașe precum Paris, Viena, São Paulo, Toronto și New York.
Retrospectiva sa „The Nymphs are Departed”, găzduită anul acesta de Diözesanmuseum München/Freising (martie–august 2025), va prezenta circa 40 de lucrări de mari dimensiuni. Cel mai recent proiect al său, „Schöne Neue Welt”, a fost expus la Galerie Anita Beckers din Frankfurt (2024). Klinke este apreciată pentru narațiunile sale vizuale evocatoare și măiestria sa tehnică.