
România, la Concéntrico – Instalație din baloți de fân, în centrul Logroño
Instalația „Dormind în fân”, concepută de arhitecții Emil Ivnescu și Simina Filat, reprezintă România anul acesta la Festivalul Internațional de Arhitectură și Design Concéntrico, care are loc în Logroño, în perioada 19 – 24 iunie.
Cea de-a XI-a ediție a festivalului se concentrează pe provocările spațiului public în perioade de transformări climatice, sociale și culturale. Prin intermediul a mai mult de 20 de intervenții, sunt abordate teme precum reutilizarea materialelor și designul circular, mâncarea ca practică colectivă, recuperarea spațiilor legate de apă, activarea golurilor urbane și conexiunile interspecii în mediul urban. Proiectele transformă fântânile, sensurile giratorii, piețele, malurile râurilor și străzile în spații de întâlnire, joacă, relaxare, amintire și reconciliere ecologică, plasând în centru nevoia de a imagina modalități mai sustenabile și empatice de a locui orașul.
Programul este completat cu expoziții, concerte, ateliere și întâlniri care deschid noi căi pentru participare și experimentare. Dincolo de intervenții și instalații, propune activități care conectează diferite formate și spații, generând oportunități de a descoperi, de a se angaja în dialog și de a experimenta orașul din perspective reînnoite.
România e din nou prezentă la eveniment cu instalația „Dormind în fânˮ, cu sprijinul Institutului Cultural Român de la Madrid, partener al festivalului, și al Uniunii Arhitecților din România.
Sistem de intervenție în spațiul public
„O zi de vară. Căpițe de fân. Mirosul de fân. Mirosul ierburilor aromatice care cresc aleatoriu pe câmp. O adiere plăcută. Acestea sunt experiențe foarte rare în orașul tehnologic contemporan. Aceste sentimente ne fac să ne întoarcem la un fel de experiență trăită arhaic, mediată de obiecte construite primitiv. Un pat urban ca metaforă pentru un câmp de vară, alături de trei structuri verticale ridicate deasupra patului de fân, dezvoltă un ecosistem de miresme generate de plante aromatice introduse în cei trei pereți ca într-un ierbar.
Întreaga instalație este și un sistem de intervenție în spațiul public al Pietii San Bartolomeo, aflat la intersecția mai multor fluxuri pietonale, într-un sit de patrimoniu mărginit de mai multe fronturi de clădiri istorice, printre care, cea mai importantă este campanila bisericii San Bartolomeo din Logroño. Instalatia preia și transformă acest context urban valoros și se integrează organic în el oferind interactivitate într-o zonă mai degraba de trecere. Instalația este alcătuită din patru elemente complet realizate din baloți de paie comprimați cu sisteme de chingi. Elementul orizontal de mari proporții, sau patul din fân, se înscrie într-o arie generală de aprox. 9m x 9.90m și este în formă de L; înălțimea lui este de 45 cm (înălțimea unui balot). Cei trei pereți verticali au înălțimi de aprox. 5 metri, cu lungime de 3-5 metri și grosime de 90 cm, fiind stabilizați cu un sistem de structuri din lemn și chingi. Întreaga instalație este clădită din aproximativ 324 baloți de paie. Sistemul este astfel făcut încât trecătorii să interacționeze haptic cu structura, să se urce în patul de paie, să se odihnească”, explică cei doi autori ai instalației.
Despre proiect, Javier Peña-Ibáñez, directorul festivalului Concéntrico, spune: „Un pat de fân ca metaforă a unui câmp de vară ne invită să ne reconectăm cu simțurile: mirosul de fân, texturile plantelor aromatice, pauza în mijlocul traficului cotidian. Într-un cadru patrimonial precum Plaza de San Bartolomé, lucrarea generează o experiență haptică și contemplativă, oferind un gest de ospitalitate urbană în care odihna și evocarea sunt prezente. Integrată cu sensibilitate în țesătura istorică a orașului, această piesă transformă trecerea în permanență și tranzitul în experiență. Un ecosistem efemer care activează senzorialul și colectivul, într-un dialog între natură, arhitectură și viața urbană. Din partea festivalului Concéntrico, sărbătorim această nouă etapă de colaborare cu România, care ne întărește angajamentul comun de a imagina și împărtăși noi modalități de locuire a publicului”.
Despre arhitecți
Emil Ivănescu, președinte al Ordinului Arhitecților din România (OAR), este autorul Pavilionului României la Bienala de la Veneția în 2023. Emil Ivănescu este arhitect, promoţia 2004 a Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” cu doctorat obţinut în arhitectură. A fost bursier la Universitățile din Eindhoven și Liège. Doctor în arhitectură din anul 2011. Încă din facultate a inițiat manifestări „open call” în zona evenimentelor de arhitectură, a organizat excursii de studii, a fost curator și organizator de Anuale de Arhitectură și evenimente conexe precum și al nenumărate evenimente, manifestări legate de implicarea civică a arhitectului și consecințele civice ale gestului arhitectural. Participant la competiții de arhitectură internaționale și naționale, unde a câștigat premii și nominalizări. În 2012, a câștigat concursul național pentru amenajarea Pavilionului României la Bienala de Arhitectură de la Veneția 2012 și în 2014, pe cel pentru amenajarea Pavilionului ICR la Bienala de Arhitectură de la Veneția. Are birou personal de proiectare.
Simina Filat este arhitect și curator al expoziției din Pavilionul României de la Bienala de Arhitectură de la Veneția din anul 2023. Este absolventă a Academiei de Studii Economice București, cu două specializări – management și contabilitate -, și a Universității Naționale de Arte București, specializarea design vestimentar. În timpul studiilor și mai ales după, Simina Filat a avut numeroase expoziții naționale și internaționale, printre care cele mai cunoscute sunt Expo Dubai 2020, Milano Design Week 2022 și 2021, Dutch Design Week 2021, Bienala de Arhitectură de la Veneția 2016 și două expoziții personale, la Galateca Art Gallery – „Keep your eyes on me” și „Ruumy”.