Arta generată de inteligența artificială nu poate fi protejată de legea drepturilor de autor
Un judecător federal a respins încercarea unui informatician de a obține drepturi de autor pentru o operă de artă generată de o inteligență artificială, confirmând astfel o decizie în acest sens emisă în luna martie de Biroul pentru drepturi de autor din SUA (US Copyright Office).
Judecătoarea Beryl A. Howell de la Tribunalul Districtual al SUA pentru Districtul Columbia a decis recent că „A Recent Entrance to Paradise”, o lucrare creată de Stephen Thaler în 2012 cu ajutorul DABUS, un sistem de inteligență artificială conceput de el însuși, nu este eligibilă pentru a fi protejată de drepturi de autor, deoarece este „lipsită de orice implicare umană”, ceea ce, a scris Howell, este o „cerință fundamentală a drepturilor de autor”.
Avocatul lui Thaler, Ryan Abbott, a declarat că va face apel la această decizie, potrivit artforum.com.
Prima încercare de a obține drepturi de autor, în 2018
Stephen Thaler a încercat inițial să înregistreze lucrarea – care arată două șine de tren ce dispar într-un tunel în mijlocul a ceea ce pare a fi un peisaj plin de verdeață – la Biroul de drepturi de autor în 2018, menționând drept creator Creativity Machine, numele pe care l-a dat generatorului său de inteligență artificială.
Descriind „A Recent Entrance to Paradise” ca fiind „creată în mod autonom de un algoritm de calculator care rulează pe o mașină”, el a încercat să obțină drepturi de autor ca „work-for-hire pentru proprietarul Creativity Machine”, adică el însuși. Cererea lui a fost inițial respinsă pe motiv că nu era produsul unei minți umane. „Thaler trebuie fie să furnizeze dovezi că lucrarea este produsul unui autor uman, fie să convingă Biroul să se abată de la un secol de jurisprudență în materie de drepturi de autor”, a scris comisia de examinare. „El nu a făcut nici una, nici alta”. Încercările ulterioare ale lui de a obține drepturi de autor asupra lucrării au eșuat.
Hotărârea lui Howell vine în contextul în care utilizarea inteligenței artificiale crește în lumea artei, ca în multe alte sectoare, creatorii dând în judecată platforme populare de AI pentru că au luat opere de artă fără permisiunea lor și pentru că le-au folosit scrierile pentru a antrena algoritmii mașinilor. În afara legislației privind drepturile de autor, întrebarea dacă lucrările generate de AI constituie artă „reală” continuă să fie intens dezbătută.
Imagine: DABUS – „A Recent Entrance to Paradise”, 2012. Credit: Steven Thaler