Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Bariere din sticlă, polițiști în civil și asigurări costisitoare – Muzeele încearcă să se apere în fața atacurilor activiștilor de mediu
alte nationalgalerieberlin

Bariere din sticlă, polițiști în civil și asigurări costisitoare – Muzeele încearcă să se apere în fața atacurilor activiștilor de mediu

Activiști din organizația Just Stop Oil și asociate ale acesteia, precum Ultima Generazione și Letzte Generation, au vizat în ultimele luni capodopere ale artei europene, lipindu-și palmele de tablouri, aruncând cu piure sau supă pe ele. Acțiunile au avut loc în Franța, Marea Britanie, apoi, în Italia, Germania, Olanda și Spania, în unele dintre cele mai importante muzee din lume.

Primul astfel de incident a avut loc în luna mai a acestui an. Pictura „Mona Lisa/ Gioconda” a fost atacată de un vizitator al Muzeului Luvru cu o tartă, însă datorită modului în care este expusă nu a avut de suferit. Potrivit imaginilor apărute pe rețelele de socializare, pe 29 mai, portretul creat de Leonardo Da Vinci, apărat de un geam, a fost ținta unui bărbat care se afla în scaun rulant, purta perucă și s-a exprimat în favoarea protejării planetei, criticând artiștii că nu se concentrează mai mult pe aceasta.

Mișcarea a luat amploare, fiind alimentată și de atenția pe care au primit-o în media toate acțiunile.

Iritat de faptul că „Les Meules” al lui Claude Monet pe care a plătit mai mult de 110 milioane de euro a fost ținta activiștilor la Muzeul Barberini din Potsdam, colecționarul Hasso Plattner a decis să își închidă muzeul o săptămână și să pornească un dialog cu reprezentanți ai altor muzee, pentru a găsi o cale de a se apăra în fața unor astfel de atacuri.

La Musée d’Orsay, paznicii au avut noroc în urmă cu câteva săptămâni, reușind să împiedice o tânără să arunce cu supă peste un tablou de Gauguin. Însă ea a reușit să scape până să ajungă poliția la fața locului. Astfel, se pune acum problema ca lucrările de artă să fie păzite și de polițiști în civil.

Măsuri noi de securitate în muzee din Germania

Christina Haak, director adjunct al Berline State Museums, a precizat că echipa ei a participat la workshop-uri unde a fost instruită în cazul unor asfel de incidente, scrie artnet.com. Deși muzeele nu dezvăluie măsurile de securitate pe care le adoptă, unele dintre cele nou introduse sunt lesne remarcate.

Începând cu 4 noiembrie, muzeele din Berlin și cel din Potsdam cer vizitatorilor să își lase la garderobă paltoanele și gențile înainte de a intra, excepție făcând cele pentru îngrijirea copiilor. Anterior, era permis inclusiv accesul cu genți de mărimea A4.

„Știm din incidentele anterioare că o parte din echipamentul folosit pentru atacuri se afla în genți foarte mici”, a mai spus Haak.

Beate Reifenscheid, președinte al Consiliului Internațional al Muzeelor din Germania, a vehiculat ideea că telefoanele și camerele de filmat ar trebui de asemenea reținute, pentru a evita promovarea în social media a acțiunilor.

Acțiunile activiștilor de mediu, copiate de alte persoane

Chiar dacă atacurile asupra operelor de artă au avut loc în vestul Europei, muzee de peste tot din lume încep să fie mai atente la această mișcare.

John Barelli, consilier pe securitate la instituții culturale și fost șef de securitate la Metropolitan Museum of Art din New York, a precizat că în urma atacurilor din 11 septembrie 2001, fiind înăsprite controalele la acces, a scăzut rata vandalismului timp de cinci, șase ani. El a sugerat că apelarea la polițiști în civil ar fi o bună măsură de securitate acum.

Având în vedere că atacurile vizează picturi iubite de public, Barelli sfătuiește toate muzeele să monteze geamuri peste pânzele care ar putea să devină „victime”. Până în prezent, nicio capodoperă nu a fost avariată, dar asta datorită faptului că toate erau protejate cu geam. Însă sticla nu este o garanție că opera de artă nu poate fi deteriorată.

În plus, există acum riscul ca acțiunile activiștilor de mediu să fie copiate de alte persoane. De exemplu, pe 30 octombrie, un azilant care nu a fost demonstrat că aparține vreunei grupări a aruncat cu sânge fals peste „Clovn”, de Henri Toulouse-Lautrec, la Alte Nationalgalerie din Berlin (foto).

„Într-o lume în care doar o jumătate din resursele de azi vor fi disponibile, vom sfârși prin a ne omorî pe străzi pentru o bucată de pâine”, susțin activiștii de mediu într-un articol publicat pe site-ul organizației Just Stop Oil din Marea Britanie. „Trebuie să înțelegem acum că nu va mai exista artă pe o planetă în colaps. Din acest motiv, cerem profesioniștilor din artă să ni se alăture și să pună presiune pe Guvern”.

În ultimele săptămâni, membri ai organizației au vandalizat, între altele, tablourile „Sunflowers”, de Vincent van Gogh, aflat la National Gallery din Londra, „Les Meules” de Claude Monet, de la Muzeul Barberini din Potsdam, și „Fata cu cercel de perlă/ Girl with a Pearl Earring”, de Johannes Vermeer, aflat la Muzeul Mauritshuis din Haga.