Colecționarul Cliff Schorer încearcă să demonstreze că deține un Rembrandt pierdut de mult timp
Colecționarul de artă și galeristul Cliff Schorer ar putea avea un tablou autentic al maestrului olandez Rembrandt van Rijn, care este dat pierdut din 1935. Dacă va reuși să îi dovedească autenticitatea și va obține aprobarea experților în Rembrandt, tabloul ar putea valora 10 milioane de dolari sau mai mult.
Studiul lui Rembrandt, intitulat „Bredius 262”, reprezintă un chip al unui bărbat în vârstă, cu un nas mare și roșiatic, un ochi căzut și o barbă zbârcită. Chiar și Schorer a crezut inițial că este o copie. Dar, după ce a cumpărat micul tablou de la o casă de licitații din Maryland, anul trecut, pentru 288.000 de dolari, el a făcut eforturi pentru a-i dovedi autenticitatea, proveniența și posibila valoare.
Schorer, detectiv în artă
Cliff Schorer a reușit deja să descopere cu succes o lucrare a maestrului german Albrecht Dürer, evaluată la 30 de dolari la o vânzare în curte, dar care valorează cu adevărat zeci de milioane de dolari. Mai recent, el a localizat o pictură dispărută a maestrului olandez Hendrick Avercamp după ce a observat o imagine a acesteia pe o pernă de 18 dolari. Dar Rembrandt a învățat zeci de ucenici cum să îi copieze picturile și autoportretele, iar în întreaga lume circulă copii ale acestor copii.
Pentru ca Schorer să dovedească faptul că deține de drept acest Rembrandt, a trebuit să urmărească traseul tabloului până în Maryland, să consulte alți experți în Rembrandt și să stabilească faptul că a fost produs înainte ca elevii pictorului să îl poată copia. Această provocare se adaugă la volumul său obișnuit de muncă: colecționar privat, proprietar al galeriei Agnews și responsabilitățile de președinte al consiliului de administrație al Worcester Museum of Art.
Cercetările și călătoriile lui Schorer au dezvăluit că studiul capului nu a fost furat de la Josef Block, artistul evreu german, ci a fost scos pe ascuns din Germania de istoricul de artă Numa Trivas înainte ca naziștii să invadeze țara, apoi vândut în SUA.
Potrivit Boston Magazine, colecționarul a aflat de asemenea că cuplul care l-a cumpărat de la Trivas l-a donat ulterior unei mănăstiri din Montecito, California. Preoții au salvat tabloul din incendiul de la Tea din 2008 și l-au trimis la o mănăstire din New York, care l-a scos la licitație prin intermediul Weschler’s.
Tabloul, expus la New York în ianuarie
„Când această piesă a reapărut pe piață la licitația noastră din septembrie 2021, după atâția ani într-o colecție privată, magia licitației a fost pe deplin evidențiată și entuziasmul s-a răspândit în micul grup de cercetători și cumpărători de Rembrandt”, a declarat Allison Mulholland, purtătoarea de cuvânt a Weschler’s, pentru ARTnews. „Weschler’s a sprijinit întotdeauna continuarea cercetărilor asupra operelor care trec prin sălile noastre și vom urmări îndeaproape și cu mare interes dezvoltarea studiilor asupra acestui tablou”.
Un expert german în identificarea lemnului, dr. Peter Klein, a declarat că tabloul a fost realizat probabil în 1619 și pentru el maestrul a folosit lemn din același copac ca pentru un alt tablou al lui.
Specialiștii în artă Stephanie Dickey și Art Wheelock l-au ajutat de asemenea pe Schorer să determine că tabloul cu bătrânul a fost probabil un studiu de personaj pentru tabloul lui Rembrandt din 1630-1631, „David cântând la harpă în fața lui Saul”.
Luna viitoare, Agnews va expune tabloul la Galeria Sebastian Izzard din Upper East Side, în Manhattan, în cadrul târgului de artă Master Drawings New York. Între timp, Schorer este ocupat cu cercetarea altor cazuri de artă.
De la posibila achiziție a lui Rembrandt, Schorer a declarat pentru Boston Magazine că a găsit la o casă de licitații din Buffalo o sculptură egipteană din Regatul Mijlociu a preotesei Isis și o „importantă pictură barocă italiană”.
Scopul final al lui Schorer este de a găsi ceva atât de spectaculos încât să-l determine să vândă tot ceea ce deține – celelalte tablouri, multiplele sale case și afacerea sa cu galerii. „Scopul final este să mor într-o cutie de carton cu o capodoperă realmente măreață”, a mai declarat el pentru Boston Magazine.