Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Expoziție Viorica și Gheorghe Iacob la Muzeul Național Brukenthal
viorica iacob, pamant arat, guasa pe hartie, 56 cm x 76cm

Expoziție Viorica și Gheorghe Iacob la Muzeul Național Brukenthal

„IN|SHADOW”, expoziție cu lucrări de Viorica și Gheorghe Iacob, va fi deschisă la parterul Muzeului Național Brukenthal în perioada 5 – 30 aprilie.

Curatoriată de Ana Negoiță și Alexandra Runcan, expoziția aduce în atenție o selecție de lucrări care se înscriu în arii și cercetări vizuale asemănătoare, dar diferite, trădând interese și abordări complementare sau chiar contrastante ale celor doi artiști.

Despre artiști

Viorica  Iacob (n. 1935, Găvănești, jud. Buzău)  a absolvit  Institutul de Arte  Plastice „Nicolae Grigorescu” (1956-1962), la clasa Mariei Buescu, studiind în paralel artă decorativă și pictură. Are o activitate expozițională impresionantă începând cu anii 1960 prin participare la  numeroase expoziții personale și de grup atât în țară, cât și în străinătate. Opera Vioricăi  Iacob include  lucrări de artă monumentală mozaic, tapiserie de mari dimensiuni, dar și pictură de șevalet, fiind  considerată un nume de referință în tapiseria românească. Lucrările artistei se  găsesc în colecții muzeale naționale și în colecții private din țară și de peste hotare.

Gheorghe  Iacob (1925, Scutelnici, jud. Buzău – 2020, București) a studiat pictură și sculptură la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, avându-i profesori pe Octavian Angheluță, Eustațiu Stoenescu, Nicolae Dărăscu, Al. I. Steriadi, M. H. Maxy, Camil Ressu și Al. Ciucurencu. A fost exponent al unei generații de artiști prolifici care au activat constant în perioada 1960 – 2000, fiind una dintre personalitățile artistice recunoscute și apreciate de critică și public. A abordat diferite medii precum pictură și grafică, sculptură și artă monumentală – mozaic. În anul 2001, i-a fost acordat premiul Uniunii Artiștilor Plastici din România, iar în 2004 a fost distins cu Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Comandor. Lucrările lui Gheorghe Iacob sunt păstrate astăzi în numeroase colecții muzeale din România, dar și în importante colecții private naționale și internaționale.

gheorghe iacob, balans, 213cm159cm, ulei pe panza, (1987)

„Balans” (1987), 213cmx159cm, ulei pe pânză de Gheorghe Iacob

Arhiva și operele celor doi artiști sunt protejate și promovate astăzi de Fundația Iacob, organizație înființată în anul 2017. Scopul acesteia este de a înființa un muzeu privat al cărui program expozițional să fie dedicat artiștilor locali și internaționali, având în componența sa o colecție permanentă care cuprinde opera soților Iacob.

Pictură, grafică, tapiserie și sculptură

Viorica Iacob va fi prezentă în expoziție cu lucrări cu structură geometrică în valențe monocrome din seria „Pământ arat”, selecția extinzându-se către mai multe medii și tehnici specifice procesului de lucru al artistei: pictură, grafică  și tapiserie.

Lucrările semnate de Gherghe Iacob integrate expoziției pot fi asimilate în seria compozițiilor care au drept element central modulații cromatice abstracte, geometrizante, dar și câteva  exemple de sculpturi care urmăresc aceeași structurare formală (două sculpturi din seria „Antropomorfisemelor Abstractizate”).

În ambele cazuri poate fi identificată o anumită preferință, spun curatoarele, care va fi diferit transpusă, pentru texturi, structuri, arii cromatice, geometrizări care sunt relaționate cu structuri plastice ale umbrei. În cazul lui Gheorghe Iacob, compoziții de mari dimensiuni cu forme și cromatică aerată, volatile, aproape non-gravitaționale care creează iluzia verticalității. Lucrările Vioricăi Iacob selectate pentru  această expoziție se înscriu la polul opus propunând structuri vizuale dense, cu culoare frământată, telurice, compoziții solidificate, profund gravitaționale care se  spiritualizează  prin prezența  unei discrete  forme de smerenie care se reflectă atât în operă cât și  în prezența  publică  a artistei.

Imagine principală: „Pământ Arat”, guașă pe hârtie de Viorica Iacob, 56 x76cm, nedatată