Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Expresionismul abstract al artistei Janet Sobel, în prima expoziție personală la Muzeul Ucrainean din New York
janetsobel1.1000 768x577

Expresionismul abstract al artistei Janet Sobel, în prima expoziție personală la Muzeul Ucrainean din New York

Prima expoziţie personală a artistei ucraineano-americane de origine evreiască Janet Sobel, „Wartime”, va fi organizată la Muzeul Ucrainean din New York, la mai bine de 50 de ani de la moartea sa.

Cunoscută, sau mai degrabă necunoscută, sub mai multe nume – printre care Jennie Wilson și Yevhenia Olechovska – Sobel a început abia recent să primească atenție pentru realizările sale, printre care se numără în primul rând incursiunea sa în pictura în picături înainte de Jackson Pollock. În timp ce documentarea influenței ei asupra lui Pollock este incontestabilă, transcrisă de Clement Greenberg în versiunea sa din 1961 „American-Type Painting”, publicată în Art and Culture, această anecdotă senzațională nu face dreptate contribuțiilor pe care le-a adus istoriei artei sau excentricităților poveștii sale.

Janet Sobel este o artistă ucraineano-americană redescoperită, care a influențat lumea artei newyorkeze în anii 1930 și 1940, la scurt timp după ce a început să picteze.

Sobel (1893-1968) s-a născut Jennie Olechovsky în ceea ce este acum Dnipro, Ucraina. S-a mutat în Brooklyn împreună cu mama și frații ei în 1908, la scurt timp după moartea tatălui ei. La 16 ani, s-a căsătorit cu Max Sobel, cu care a avut cinci copii.

45 de desene

Sobel s-a apucat de pictură la vârsta de 44 de ani, în 1937. Fiul ei, Sol, student la Arte la acea vreme, a recunoscut talentul mamei sale și i-a promovat lucrările. Primele lucrări ale lui Sobel încorporau adesea imagini și experiențe din copilăria ei ucraineană: motivele florale abundente din arta populară ucraineană, familiile evreiești, soldații cu tunuri și armatele imperiale. Principalul ei obiectiv era intensitatea vizuală, pe care a atins-o cu o regularitate impresionantă.

Colecționara de artă Peggy Guggenheim a inclus lucrările lui Sobel într-o expoziție de grup din 1945, intitulată „The Women”, la galeria sa din Manhattan, Art of This Century; în anul următor, Sobel a avut o expoziție personală la această galerie.

„Janet Sobel: Wartime” este prima expoziție muzeală care se concentrează pe lucrările timpurii ale lui Sobel. Peste patruzeci și cinci de desene, create în deceniul de după ce a început să picteze în 1937, evidențiază ascensiunea ei până la a deveni o artistă proeminentă despre care se vorbește foarte mult. Această perioadă importantă a carierei sale artistice i-a permis să ia parte la expoziția inovatoare „Ninth Street Art Exhibition” (1951), care a marcat debutul formal al expresionismului abstract, prima mișcare artistică americană cu influență internațională. Sobel a fost una dintre cele doar trei femei incluse în expoziție.

Însă faima ei nu a durat mult timp. Nu a fost ușor de categorisit de lumea artei, iar mass-media s-a referit adesea la ea mai întâi ca mamă și gospodină, apoi ca artistă. Deși la început a primit atenție pentru că era o artistă outsider (autodidactă), a fost la fel de repede uitată din același motiv.

Mai multe articole de presă recente se referă la faptul că Sobel a fost pioniera tehnicii de pictură prin picurare, devenită celebră datorită lui Jackson Pollock. Cea mai cunoscută lucrare a sa, „Milky Way” (1945), aflată la Muzeul de Artă Modernă din New York, a fost realizată cu un an înainte de prima pictură prin picurare a lui Pollock, „Free Form”, care se află, de asemenea, la MoMA.

Se spune că Sobel ar fi realizat peste 1.000 de lucrări. Această expoziție este organizată din colecția privată a lui Gary Snyder.