Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Femei în artă – Fabienne Verdier, între Franța, Revoluția Culturală din China și abstracție
fabienne verdier, waddington custot

Femei în artă – Fabienne Verdier, între Franța, Revoluția Culturală din China și abstracție

Artista contemporană Fabienne Verdier este apreciată pentru picturile abstracte de mari dimensiuni și cunoscută pentru colaborarea cu unii dintre cei mai importanți artiști chinezi, supraviețuitori ai Revoluției Culturale.

Fabienne Verdier (n. 1962) locuiește și lucrează în prezent în Franța, însă la începutul carierei a studiat în China, la Institutul de Arte Frumoase Sichuan, și a devenit, în 1984, prima femeie din străinătate care a primit o diplomă postuniversitară în arte frumoase din partea instituției. În timpul studiilor, a lucrat îndeaproape cu unii dintre cei mai importanți pictori chinezi învățând despre estetica lor și despre metode de pictură.

Galeria londoneză Waddington Custot prezintă, până la jumătatea lunii noiembrie, „Fabienne Verdier: Retables”, expoziție care cuprinde lucrări noi ale artistei franceze. Interogând fundamentele picturii în sine, cele mai importante piese ale expoziției includ lucrări în care Verdier se îndepărtează de formatul tradițional al pânzei plate și creează „altare înaripate”. Un joc cu configurația pânzei triptice, aceste picturi sunt emblematice stilului ei.

În același timp, Galerie Lelong din Paris prezintă o expoziție despre Verdier, cu piese din același corp de lucrări, marcând un adevărat debut internațional pentru cele mai noi picturi ale artistei.

Influența la care a fost supusă în timpul studiilor în China se vede în „Retables”, cu lucrări pentru care a folosit pensule supradimensionate ce duc cu gândul la compoziții caligrafice. Acestea reflectă și interesul arătat mai nou de artistă față de picturile pentru altare din Vest. În 2022, Musée Unterlinden din Colmar (Franța) a angajat-o să creeze o lucrare pe care ea a dedicat-o Altarului de la Isenheim, operă din 1516 a pictorului Matthias Grünewald. Mai multe călătorii la Florența, unde a analizat astfel de lucrări și picturi istorice realizate pe mai multe panouri, au ajutat-o în noua ei practică ce explorează limitele abstracției.

„Passenger of Silence”

Pe lângă cele două expoziții solo, este lansată cartea ei de memorii recent tradusă în limba engleză, „Passenger of Silence”. Publicată inițial în 2003, volumul este o relatare la persoana întâi a tinereții lui Verdier în Franța, dar, mai ales, a timpului pe care l-a petrecut lucrând și studiind în China, în anii 1980, în umbra Revoluției Culturale.

Revoluția Culturală a fost o mișcare sociopolitică în Republica Populară Chineză lansată de Mao Zedong în 1966 și a durat până la moartea lui, în 1976. Scopul declarat a fost acela de a păstra socialismul chinez prin eliminarea elementor capitaliste și tradiționale din societatea chineză. El spunea că elemente burgheze s-au infiltrat în guvern și în societate cu scopul de a restabili capitalismul. Revoluția Culturală a fost marcată de haos și violențe.

Cele două expoziții solo și reeditarea volumului de memorii marchează un moment important în cariera lui Fabienne Verdier, consolidându-i locul ca unul dintre cei mai importanți artiști francezi care lucrează în prezent.

Fabienne Verdier a expus de-a lungul anilor în China și Taiwan, în Franța, Germania, Austria, Elveția și Belgia, atât solo, cât și în show-uri colective.

Lucrările ei se găsesc în colecții private, dar și publice, ale unor instituții ca Parlamentul francez, Ministerul francez al Afacerilor Externe, Ministerul chinez al Culturii, Juilliard School (New York), Pinakothek der Moderne (Munchen) și Musée National d’Art Moderne Centre Pompidou (Paris).

Foto: Fabienne Verdier (c)  Waddington Custot, Londra