Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Femei în artă – Jo Baer, pionier al artei minimaliste
double bar, jo baer, baltimore museum of art

Femei în artă – Jo Baer, pionier al artei minimaliste

Artista americană Jo Baer, care și-a luat un angajament continuu față de pictură timp de mai mult de cinci decenii, a fost unul dintre reprezentanții mișcării minimaliste.

În anii 1960 și 1970, ea a explorat non-obiectivitatea în picturi alb-negru, ca parte a mișcării minimaliste din New York. A părăsit New York-ul pentru Europa în 1975, stabilindu-se în cele din urmă în Amsterdam, după ani petrecuți în Irlanda și Londra. Pe vechiul continent, lucrările lui Baer s-au îndepărtat de abstracția pură, adăugând treptat elemente figurale, text, imagini și simboluri.

Creația lui Jo Baer a făcut obiectul unor expoziții personale la instituții din întreaga lume, printre care Whitney Museum of American Art, New York (1975); Van Abbe Museum, Țările de Jos (1978, 1986); Stedelijk Museum, Amsterdam (1986, 1999, 2013); Dia Center for the Arts, New York (2002); Secession, Viena (2008); Museum Ludwig, Köln (2013); și Camden Arts Centre, Londra (2015).

Cât privește expozițiile colective, artista reprezentată de Pace Gallery a participat la Busan Biennale, Busan Museum of Art, Coreea (2012); Sao Paolo Biennale, Brazilia (2014); Selections from the Permanent Collection, Museum of Contemporary Art, Los Angeles (2014); Drawing Dialogues: Selections from the Sol LeWitt Collection, The Drawing Center, New York (2016); Whitney Biennial, Whitney Museum of American Art (2016); Calder to Kelly, Die amerikanische Sammlung, Kunstmuseum Winterthur, Elveția (2017); The Absent Museum, WIELS, Bruxelles (2017); și Making Space: Women Artists and Postwar Abstraction, The Museum of Modern Art, New York (2017).

De la biologie și psihologie, la artă abstractă și figurativă

Născută în Seattle în 1929, Josephine Gail Baer a studiat biologia la Univeristy of Washington, a petrecut șase luni într-un kibbutz din Israel, în 1949, înainte de a se muta la New York în 1950 pentru a urma cursurile New School for Social Research, unde a studiat psihologia percepției și filosofia. Plănuia să își continue studiile universitare printr-un program de doctorat, dar când a mers să susțină un interviu la Yale, a văzut un desen de Henri Matisse care a emoționat-o și și-a dat seama că viața ei necesita o traiectorie diferită.

În 1953, s-a căsătorit cu Richard Baer, un scriitor de televiziune cu care a avut un fiu, Josh Baer, și de care a divorțat. Din 1960 până în 1970, a fost căsătorită cu pictorul John Wesley.

A fost apreciată ca pictoriță minimalistă în anii 1960, îndepărtându-se de această mișcare mai târziu. În anii ’70, a trecut de la abstracție la figurație. S-a răspândit zvonul că și-a distrus picturile minimaliste, renunțând în mod oficial la legăturile cu mișcarea. Într-o scrisoare din 1983 către Art in America, ea spunea că nu era un pictor abstract și a spus că nimeni nu mai putea contribui la acest mod de exprimare artistică. „Arta avangardistă modernă a murit în deceniul șapte al secolului al XX-lea”, scria Baer.

În 1984, Baer s-a mutat la Amsterdam, unde a rămas pentru restul carierei sale. Multe dintre cele mai importante expoziții muzeale ale sale din ultimele decenii au avut loc în Europa, în locuri precum Stedelijk Museum, care i-a organizat o retrospectivă în 1999.
Artista a murit la 21 ianuarie 2025.

Lucrările ei fac parte din numeroase colecții publice, precum Muzeul de Artă Modernă din New York, Tate Gallery din Londra și Museum fur Moderne Kunst din Frankfurt am Main.

Foto:„Double Bar White (Lavender Line)” (dintr-un set de șase), 1972, ulei pe pânză 183x183cm (c) Baltimore Museum