Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Femei în artă – Maruja Mallo, avangardista reprezentantă a mișcării Nueva Objetividad
mascara tres veinte, maruja mallo, 75 78, museo reina sofia

Femei în artă – Maruja Mallo, avangardista reprezentantă a mișcării Nueva Objetividad

Maruja Mallo a fost una dintre cele mai importante artiste spaniole ale secolului al XX-lea. Născută Ana María Gómez González, în 1902, în Viveiro, și-a început formarea artistică în Avilés.

În 1922, s-a mutat cu familia la Madrid, unde a studiat la Academia Regală de Arte și i-a cunoscut pe Salvador Dalí și Federico García Lorca. În 1928, a organizat prima sa expoziție la sediul Revista de Occidente, cu care colabora ca ilustratoare. Doi ani mai târziu, „Exposición de arquitectura y pinturas modernas” din San Sebastián a inclus una dintre lucrările ei. Atunci, numele Maruja Mallo a fost asociat cu mișcarea Nueva Objetividad, care recrea motive urbane și cinematografice.

la verbena, maruja mallo, 1927, museo reina sofia

La verbena, Maruja Mallo, 1927 (c) Museo Reina Sofia

Picturile ei au fascinat scriitori precum Ernesto Giménez Caballero, Benjamín Jarnés, Juan Ramón Jiménez și Rafael Alberti, cu care a avut o relație creativă și sentimentală. În 1932, a călătorit la Paris, unde l-a cunoscut pe André Breton și a intrat în contact cu grupul suprarealist. Când a revenit la Madrid, între 1934 și 1935, a devenit interesată de subiecte sociale.

Începând cu 1936, din cauza Războiului Civil spaniol, a plecat în exil la Buenos Aires, revenind în Spania abia îîn 1961. Între timp, a trăit pentru scurt timp în Chile și Uruguay. În 1949, Librería Clan din Madrid i-a publicat cartea „Arquitecturas”, cu un eseu de Jean Cassou.

De la suprarealism la realismul magic

Producția artistică a ei s-a îndepărtat de calea suprarealistă pe care o împărtășea cu prietenul Salvador Dalí și s-a apropiat de curentele latino-americane ale realismului magic. Mallo a creat siluete excentrice în care componenta florală corespundea părului, iar scoicile mari formau pieptul sau abdomenul. În viziunea ei, corpul fiecărei femei adăpostește o complexitate care – așa cum sublinia descrierea glumeață a lui Dalí despre Mallo – o face „jumătate înger, jumătate crustaceu”.

Expozițiile dedicate mișcărilor avangardei istorice organizate la Galería Multitud din Madrid în anii 1970 au reintrodus opera ei în canonul artei secolului XX.

Artista a murit la Madrid, în 1995. Arhiva Maruja Mallo este alcătuită din peste 750 de piese, inclusiv sute de lucrări originale (picturi, desene din anii ’40, ’50 și ’70, caiete, autografe), fotografii (din anii ’40), corespondență, cărți și cataloage (din anii ’20 până în anii ’70) și articole de presă.

Maruja Mallo a fost prezentă în expoziția „A Leaf a Gourd a Shell a Net a Bag a Sling a Sack a Bottle a Pot a Box a Container” de la Arsenale di Venezia, în timpul Bienalei de Artă din 2022.

Lenbachhaus din Munchen găzduiește, între 15 octombrie 2024 și 2 martie 2025, expoziția „But Live Here? No Thanks: Surrealism + Anti-Fascism”, pentru a marca centenarul suprarealismului. Sunt incluși artiștii Manuel Álvarez Bravo din Mexic, pictorul și sculptorul român Victor Brauner, expresionistul abstract chilian Roberto Matta și pictorița spaniolă Maruja Mallo.

Fotografie principală: „Mascara tres-veinte”, Maruja Mallo, cca. 1975 – 1978 (c) Museo Reina Sofia