Femei în artă – Mickalene Thomas, de la nuduri la primul portret individual al lui Michelle Obama
Mickalene Thomas este una dintre cele mai apreciate artiste americane contemporane, remarcându-se în ultimii douăzeci de ani cu lucrări pline de culoare în care pune accent pe detalii ce subliniază feminitatea.
Inspirate de istoria artei, dar și de cultura populară, lucrările lui Mickalene Thomas fac trimitere la surse care variază de la pictura franceză din secolul al XIX-lea până la filmele Blaxploitation din anii 1970. Este influențată în arta ei de nume ca Edouard Manet și Henri Matisse, precum și Romare Bearden și Pam Grier.
Mickalene Thomas (n. 1971, New Jersey) își bazează picturile pe propriile fotografii, pe care le reproduce cu strasuri, colaj, vopsea acrilică și email. Protagonistele sale afro-americane imită uneori ipostaze din tradiția picturii occidentale, în special cele ale nudurilor feminine albe. Dar ele fac acest lucru în timp ce se relaxează în interioare cu modele ciudate și emană o sexualitate agresivă.
Thomas și-a obținut licența în pictură la Institutul Pratt din Brooklyn și masteratul în pictură la Universitatea Yale, deși inițial a urmat o carieră în Drept. Lucrările ei au fost de-a lungul anilor expuse la nivel național și internațional în show-uri solo și colective și a avut mai multe rezidențe, inclusiv în Versailles Munn Artists Program din Giverny, Franța. Cel mai recent, anul acesta a participat în controversata expoziție „It’s Pablo-matic: Picasso According to Hannah Gadsby” de la Brooklyn Museum.
În plus, ea a fost aleasă să creeze primul portret individual al lui Michelle Obama realizat în 2008. Cu titlul dat acestei serigrafii a primei doamne afro-americane a națiunii, „Michelle O.”, Mickalene Thomas a făcut o comparație implicită între farmecul tineresc și orientat spre modă al lui Michelle Obama și cel al lui Jacqueline Kennedy.
Subminarea portretizării femeilor ca obiecte
Cunoscută mai ales pentru picturile sale în formă de colaj, Mickalene Thomas creează portrete dinamice și interioare detaliate care abordează teme precum sexualitatea, rasa, frumusețea și genul și examinează modul în care reprezentarea femeilor în cultura populară ne determină definiția feminității. Prin utilizarea strasurilor, care servesc drept analogie pentru feminitate, Thomas atrage atenția asupra anumitor componente ale pieselor sale (păr, pantofi etc.) și le cere privitorilor să se gândească la ceea ce caracterizează în mod obișnuit feminitatea.
Inspirată de o serie de mișcări, printre care impresionismul, cubismul și dadaismul, artista face deseori referire în portretele sale la lucrările figurative ale primilor moderniști, precum Pablo Picasso, Henri Matisse și Edouard Manet, înfățișându-și subiecții feminini în ipostaze popularizate de predecesorii săi masculini, într-un efort de a submina portretizarea femeilor ca obiecte.
Membră a Post-Black Art Movement, o categorie a artei afro-americane contemporane, Thomas lucrează de asemenea în fotografie, video, sculptură și instalații.
Fotografie principală: detalii lucrări de Mickalene Thomas în expoziția „I Am Your Sister” (Bruxelles, 2015)